Αλλάζουν όλα σε πλειστηριασμούς, οικογενειακά επιδόματα, απεργίες. Με 400 άρθρα και νέες διατάξεις σε 630 σελίδες νόμων και άλλες 900 σελίδες συνοδευτικών εκθέσεων, η κυβέρνηση έφερε χθες βράδυ το πολυνομοσχέδιο με το οποίο επιχειρεί να κλείσει την αξιολόγηση έως την μεθεπόμενη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου. Και σε αυτά δεν φαίνεται να πρόλαβε τελικά να χωρέσει μέχρι την τελευταία στιγμή (όπως κυβερνητικές πηγές έλεγαν πως θα έκανε χθες) την διάταξη για τους πλειστηριασμούς για χρέη στο δημόσιο. Αυτό σημαίνει ότι τις επόμενες μέρες θα έρθουν και άλλες διατάξεις -ως τροπολογίες ενδεχομένως- που θα προσθέσουν μέτρα και βάρη σε εργαζόμενους και φορολογούμενους.
Ταυτόχρονα στο πολυνομοσχέδιο η κυβέρνηση περιέλαβε σωρεία διατάξεων για την δημιουργία νέων καζίνο στη χώρα, για την μεταφορά δεκάδων ΔΕΚΟ απευθείας στο νέο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων, την κατάργηση υποθηκοφυλακείων σε όλη τη χώρα, την κατάργηση φοροαπαλλαγών για τις επιχειρήσεις, αλλά και πολλές άλλες ακόμα, όπως για την αξιολόγηση στην εκπαίδευση, για την διαμεσολάβηση και για τη δημιουργία νέας Διεύθυνσης Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος στο υπουργείο Οικονομικών.
Τι αλλάζει με βάση τις προς ψήφιση διατάξεις:
1. Ηλεκτρονικοί Πλειστηριασμοί: Καταργούνται οι «φυσικοί» πλειστηριασμοί στα Ειρηνοδικεία. Από 21.2.2018 θα γίνονται αποκλειστικά και μόνον μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας και ανεξάρτητα από τον χρόνο επίδοσης της επιταγής και επιβολής της κατάσχεσης, με στόχο την αποφυγή παρακώλυσης της διαδικασίας και την αύξηση του τιμήματος με πιο ανοικτές διαδικασίες. Παράλληλα αλλάζει η σειρά κατάταξης των πιστωτών και προηγούνται οι εργαζόμενοι για μέχρι 6 χρωστούμενους μισθούς, ενώ ικανοποιούνται προνομιακά για κάθε επιπλέον απαίτηση.
2. Επιδόματα Τέκνων: Καταργούνται και αναδρομικά τα επιδόματα που ίσχυαν και καθορίζεται νέος τρόπος χορήγησης του επιδόματος για τα παιδιά. Μπαίνουν μεν εισοδηματικά κριτήρια, αλλά ο νόμος δεν προβλέπει περιουσιακά κριτήρια. Με βάση τους πίνακες, ολόκληρο το επίδομα χορηγείται σε νοικοκυριά με οικογενειακό εισόδημα έως μόλις 6.000 ευρώ το χρόνο. Χάνουν το επίδομα περίπου 15.000 οικογένειες με εισόδημα άνω των 33.000 ευρώ, ενώ απώλειες θα έχουν 54.550 οικογένειες με τρία ή περισσότερα παιδιά και εισοδήματα από 13.500 ευρώ και άνω.
3. Απεργίες: Για τη συζήτηση και τη λήψη απόφασης κήρυξης απεργίας απαιτείται η παρουσία τουλάχιστον του ενός δευτέρου (½) των οικονομικά τακτοποιημένων μελών.
4. Κατάργηση 394 υποθηκοφυλακείων: Συστήνεται νέος ενιαίος φορέας με την ονομασία Ελληνικό Κτηματολόγιο. Τα υποθηκοφυλακεία συγχωνεύονται με τα κτηματολογικά γραφεία.
5. Ακριβαίνουν οι μεταβιβάσεις ακινήτων: Επιβάλλονται κτηματολογικά τέλη για εγγραφή ακινήτων και εμπράγματων δικαιωμάτων.
6. Απευθείας στο Υπερ-Ταμείο 14 ΔΕΚΟ: Τελικώς δεν δημιουργείται ειδικός φορέας διαχείρισης των ΔΕΚΟ (Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών –ΕΔΗΣ) και έτσι μεταβιβάζονται απευθείας στο υπερ-Ταμείο το 34% της Δ.Ε.Η. και οι συμμετοχές του δημοσίου σε ΕΛΤΑ, ΕΥΔΑΠ, Ε.Υ.Α.Θ. αστικές συγκοινωνίες την πρωτεύουσας κλπ.
7. Διοίκηση ΤΑΙΠΕΔ: Παρέχεται απαλλαγή των 6 ξένων τεχνοκρατών του ΤΑΙΠΕΔ από ποινικές ή αστικές ευθύνες στην υπόθεση των 28 ακινήτων του Δημοσίου.
8. Πανελλήνιος Ιατρικό Σύλλογος: Επέρχονται αλλαγές στην συγκρότηση και τη λειτουργία του.
9. Διαμεσολάβηση: Ανατίθεται σε διαμεσολαβητές η ρύθμιση αστικών και εμπορικών υποθέσεων, εξέλιξη που προκαλεί αντιδράσεις από δικαστικούς που μιλούν και για «ιδιωτικοποίηση» στη Δικαιοσύνη.
10. Φαρμακεία: Επιβάλλεται ελάχιστο υποχρεωτικό ωράριο λειτουργίας 40 ωρών και υποχρεωτικές διημερεύσεις και διανυκτερεύσεις.
11. Αρτοποιεία: Αλλαγή κριτηρίων αδειοδότησης και ίδρυσης των αρτοποιείων με μείωση των απαιτούμενων τετραγωνικών μέτρων.
12. Νέο ΣΔΟΕ: Συστήνεται «Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος» όπου τον συντονισμό θα έχει ο οικονομικός εισαγγελέας και οι ελεγκτές θα έχουν ανακριτική αρμοδιότητα.
13. Αφορολόγητα αποθεματικά επιχειρήσεων: Κεφαλαιοποίηση αποθεματικών εισηγμένων Α.Ε. μέχρι 31.12.2020 με την επιβολή φόρου 5% αν γίνει το 2018, 10% αν γίνει το 2019 και 20% αν πραγματοποιηθεί το 2020.
14. «Κούρεμα» προστίμων: Παρέχεται δυνατότητα υποβολής εκπρόθεσμης ή τροποποιητικής φορολογικής δήλωσης μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου. Προβλέπεται και μείωση κυρώσεων, στο 60% των αρχικώς προσδιορισθέντων, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί σε 30 ημέρες.
15. Εγγυήσεις για ενεργοποίηση ΑΦΜ: Παρέχεται η δυνατότητα για απόδοση ΑΦΜ σε επιχειρήσεις με βεβαρυμένο ιστορικό (δόλια «πτώχευση» κλπ) εφόσον όμως καταβάλει χρηματική εγγύηση. Αντιθέτως η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση ΑΦΜ ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού, εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή ότι διαπράττει φοροδιαφυγή ή ότι έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτηση του.
16. Καζίνο: Νέες άδειες σε Μύκονο, Σαντορίνη, Κρήτη και Φλώρινα. Στα Βόρεια προάστια μετακομίζει το καζίνο της Πάρνηθας. Ο αριθμός των λειτουργούντων καζίνο στη χώρα αυξάνεται από 9 σε 13.
17. Φορολογικά κίνητρα για ευρεσιτεχνίες: Απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος για τρεις συνεχόμενες χρήσεις τα κέρδη επιχείρησης από τη πώληση προϊόντων παραγωγής της, για την οποία παραγωγή χρησιμοποιήθηκε ευρεσιτεχνία διεθνώς αναγνωρισμένη στο όνομα επιχείρησης εφόσον αναπτύχθηκε από την ίδια.
18. Προστασία καταναλωτών: Πρόστιμα έως 1 εκατ. ευρώ και λουκέτο για επιχειρήσεις που δεν τηρούν την -νομοθεσία περί προστασίας των καταναλωτών. Αλλάζει και η νομοθεσία για συναλλαγές εξ’ αποστάσεως, ακόμα και για χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
19. Γραμματείς στο Δημόσιο: Έως 30 Ιουνίου 2018 η πλήρωση των θέσεων των Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείων καθώς και των Τομεακών και Ειδικών Τομεακών Γραμματέων.
20. Έκτακτο προσωπικό 2018: Ορίζεται ότι ισχύει το πλαφόν που προβλέπεται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα (έως 47.584 άτομα ο μέσος όρος του έκτακτου προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου). Προσλήψεις με δικαστικές αποφάσεις εντάσσονται στον ίδιο κανόνα.
Κυβερνητικές πηγές έλεγαν πως και δανειστές δεν απαίτησαν τελικά να υπάρξει εκ νέου ρητή πρόβλεψη για επίσπευση της επιβολής των μέτρων λιτότητας της διετίας 2019-2020 αν το ζητήσει το ΔΝΤ καθώς, παρότι αναφέρεται στο Τεχνικό Μνημόνιο, η σχετική διάταξη έχει περιληφθεί ήδη στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2018-2022 που ψηφίστηκε πέρυσι (άρθρο 15 ν.4472/19-5-2017).
Η ρύθμιση για τα καζίνο
Επενδύσεις σε νέα καζίνο επιχειρεί να προσελκύσει το υπουργείο Οικονομικών και για το σκοπό αυτό, με διάταξη στο πολυνομοσχέδιο, προβλέπει να δώσει και νέες άδειες κατασκευής και λειτουργίας καζίνο, με προτεραιότητα σε τουριστικές περιοχές της χώρας.
Ποιες είναι οι αλλαγές:
• Επανακαθορίζονται οι άδειες καζίνο και προστίθενται τρεις ακόμα, σε Κρήτη, Μύκονο και Σαντορίνη
• Καταργείται το εισιτήριο για τα νέα καζίνο και με προϋποθέσεις για τα υπάρχοντα και θεσμοθετείται για πολύ μεγάλους παίκτες η δυνατότητα χορήγησης πίστωσης (η πίστωση δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 50.000 ευρώ)
• Δημιουργούνται δύο κατηγορίες Καζίνο: (α) τα κλασσικού τύπου όπου οι δραστηριότητες πέραν του Καζίνο εξαντλούνται συνήθως σε εστιατόρια και καφετέριες και (β) τα Καζίνο ευρέως φάσματος δραστηριοτήτων όπου υπάρχει πλήθος άλλων δραστηριοτήτων, πέραν των εστιατορίων και των καφετεριών.
• Ανάλογα την κατηγορία η άδεια ισχύει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπου για κλασσικά είναι 10 έως 15 χρόνια και για τα «ευρέως φάσματος» (όπως στο Ελληνικό) για 20 έως 30 χρόνια. Η ακριβής διάρκεια καθορίζεται στην άδεια και μπορεί να ανανεωθεί μία ή περισσότερες φορές.
• Καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις διεξαγωγής του πλειοδοτικού διαγωνισμού για επιλογή κατόχου νέας άδειας καζίνο, ο τρόπος υπαγωγής των υπαρχόντων καζίνο στο νέο καθεστώς και ενιαία φορολογία για όλες τις εταιρείες που θα πάρουν νέα άδεια.Η φορολογία συνδέεται άμεσα με το μέγεθος των επενδύσεων που θα πραγματοποιηθούν.
Το σκεπτικό της κυβέρνησης έχει στόχο την «μεγιστοποίηση των ωφελειών» από τη λειτουργία των Καζίνο, όπως τουλάχιστον αποτυπώνεται στην Αιτιολογική Έκθεση των διατάξεων που αφορούν στην «Αδειοδοτηση και λειτουργια επιχειρησεων καζινο» (άρθρα 358-378 του πολυνομοσχεδίου):
«Ι. Επί της αρχής
(…)
Η αγορά των καζίνο στη χώρα μας ακολουθεί επί σειρά ετών πτωτική πορεία λόγω και της συρρίκνωσης του εθνικού προϊόντος και της οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα την τελευταία εννιαετία. Η κατάσταση αυτή έχει επιφέρει απώλειες σε επίπεδο εσόδων των επιχειρήσεων καζίνο, καθώς και σημαντικά προβλήματα στη ρευστότητα και την κεφαλαιακή τους διάρθρωση, ως επακόλουθο της μείωσης των εισοδημάτων των επισκεπτών, οι οποίοι κατά κύριο λόγο είναι ημεδαποί. Κατ’ αποτέλεσμα, προκαλείται, αντίστοιχα, σημαντική απώλεια εσόδων για το Δημόσιο. Οι υψηλοί συντελεστές συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα των καζίνο σε συνδυασμό με την μείωση των εσόδων τους θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων καζίνο, αφού αυτές αντιμετωπίζουν δυσκολίες να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Τούτο θέτει, ακολούθως, σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεων εργασίας.
Κρίνεται, λοιπόν, απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των καζίνο, που θα επιτρέψει τον προσανατολισμό τους σε ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, που θα επιτρέπει την έντονη διασύνδεση της αγοράς των καζίνο με τον τουρισμό (…).
(…) Από τη μεταρρύθμιση αυτή προσδοκόνται ωφέλειες από την ενίσχυση των δημοσίων εσόδων, τη βελτίωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, την αναβάθμιση των υποδομών, την οικονομική ανάπτυξη των περιοχών στις οποίες θα λειτουργούν καζίνο (…)
(…) Η μεγιστοποίηση των ωφελειών που προέρχονται από τα καζίνο, συνδέεται άρρηκτα με την επιδίωξη μεγιστοποίησης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων καζίνο τόσο μεταξύ τους, όσο κυρίως ως προς τις αντίστοιχες επιχειρήσεις που λειτουργούν σε άλλα κράτη, ιδίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άλλωστε, η αγορά των καζίνο παγκοσμίως αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της επίγειας αγοράς των τυχερών παιγνίων, αντιπροσωπεύοντας σημαντικό τμήμα των σχετικών εσόδων (…)
(…) Το μοντέλο του καζίνο ευρέος φάσματος δραστηριοτήτων κρίνεται ιδανικό για την επίτευξη του ανωτέρω σκοπού, καθώς συνδυάζει εγκαταστάσεις υψηλών προδιαγραφών, υπηρεσίες ψυχαγωγίας (συμπεριλαμβανομένων των παιγνίων) και πολιτισμού, εμπορικά καταστήματα και πολυτελή ξενοδοχεία, στοιχεία οποία καθίστανται ελκυστικά τόσο για επισκέπτες από το εσωτερικό, όσο και από το εξωτερικό. Επισημαίνεται δε πως, παρότι ο χώρος εγκατάστασης καζίνο εντός ενός ολοκληρωμένου τύπου καζίνο ευρέος φάσματος δραστηριοτήτων δεν καταλαμβάνει μεγάλο χώρο ως προς το σύνολο, λειτουργεί ως βασική πηγή δημιουργίας εσόδων, καθώς είναι πόλος έλξης επισκεπτών και εν τέλει επενδύσεων, αφού τα καζίνο λειτουργούν ως συνδετικό στοιχείο με τον χώρο της ευρύτερης ψυχαγωγίας και διασκέδασης»…
Ωστόσο προβλέπεται και …μετακόμιση των Καζίνο. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι:
«Απαγορεύεται η μεταφορά των καζίνο των επιχειρήσεων στις οποίες έχει χορηγηθεί άδεια βάσει του παρόντος νόμου εκτός των γεωγραφικών θέσεων που ορίζονται στην οικεία άδεια, για όλη τη διάρκεια του χρόνου της άδειας. Ειδικώς για τις παρακάτω επιχειρήσεις, το καζίνο μπορεί να μεταφερθεί και εντός των παρακάτω ζωνών ανά επιχείρηση καζίνο, για όλη τη διάρκεια του χρόνου της άδειας:
α) Για το καζίνο που λειτουργεί στη θέση του Μον Παρνές στην Πάρνηθα είτε στη θέση αυτή είτε στην περιοχή που έχει χωροθετηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 6 επ. του ν. 4499/2017 (Α’ 176), υπό τους όρους και προϋποθέσεις που ορίζονται στις οικείες διατάξεις.
β) Για το καζίνο που λειτουργεί στην κοινότητα Νέου Ρυσίου Θεσσαλονίκης, εντός του νομού Θεσσαλονίκης μέσα σε περιμετρική ζώνη δεκαπέντε (15) χιλιομέτρων από την πλατεία Αριστοτέλους της Θεσσαλονίκης.
γ) Για το καζίνο που λειτουργεί στις εγκαταστάσεις στο Δήμο Λουτρακίου – Περαχώρας, θέση Λειβαδάκι (Ο.Τ.Α. 278, Α279), εντός του Δήμου Λουτρακίου-Περαχώρας.
δ) Για το καζίνο που λειτουργεί στην κοινότητα του Ρίο στον νομό Αχαΐας, εντός του νομού Αχαΐας.
ε) Για το καζίνο που λειτουργεί στη Θράκη, στη θέση που ορίζεται στην οικεία άδεια, εντός της περιοχής της Θράκης.
στ) Για το καζίνο που προβλέπεται σύμφωνα με τον ν. 2206/1994 να λειτουργήσει, εντός του νομού της Φλώρινας.
ζ) Για το καζίνο που λειτουργεί στο Δήμο Κέρκυρας, εντός της νήσου Κέρκυρας.
η) Για το καζίνο που λειτουργεί στο Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, εντός της νήσου Σύρου».