Ο κατάλογος με τα κυριότερα βραβεία Όσκαρ 2019:
Καλύτερη Ταινία: «Το Πράσινο Βιβλίο», Τζιμ Μπερκ, Τσαρλς Μπ. Γουέσλερ, Μπράιαν Κάρι, Πίτερ Φαρέλι, Νικ Βαλελόνγκα
Σκηνοθεσία: Αλφόνσο Κουαρόν για το «Ρόμα»
Α’ Ανδρικός Ρόλος: Ράμι Μάλεκ για το «Bohemian Rhapsody»
Α’ Γυναικείος Ρόλος: Ολίβια Κόλμαν για την «Ευνοούμενη»
Β’ Ανδρικός Ρόλος: Μαχερσάλα ‘Αλι για το «Πράσινο Βιβλίο»
B’ Γυναικείος Ρόλος: Ρετζίνα Κινγκ για το «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει»
Διασκευασμένο Σενάριο: Tσάρλι Βάχτελ, Ντέιβιντ Ραμπίνοβιτζ, Κέβιν Γουίλμοτ και Σπάικ Λι για το «BlacKkKlansman: H Παρείσφρηση»
Πρωτότυπο Σενάριο: Νικ Βαλελόνγκα, Μπράιαν Κάρι και Πίτερ Φαρέλι για το «Πράσινο Βιβλίο»
Φωτογραφία: Αλφόνσο Κουαρόν για το «Ρόμα»
Κοστούμια: Ρουθ Ε. Κάρτερ για το «Black Panther»
Μοντάζ: Τζον Ότμαν για το «Bohemian Rhapsody»
Μακιγιάζ και Κομμώσεις: «Vice: Ο Δεύτερος στην Ιεραρχία», Γκρεγκ Κάνομ, Κέιτ Μπίσκο και Πατρίσια Ντιχέϊνι
Μουσική: Λούντβιγκ Γκόρανσον για το «Black Panther»
Τραγούδι: Shallow από το «Ένα Αστέρι Γεννιέται» (Lady Gaga, Μαρκ Ρόνσον, Αντονι Ροσομάντι και Αντριου Γουάιατ)
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Χάνα Μπίτσλερ για το «Black Panther»
Μοντάζ Ήχου: «Bohemian Rhapsody», Τζον Γουρχερστ, Νίνα Χάρτστοουν
Μιξάζ Ήχου: «Bohemian Rhapsody», Πολ Μάσεϊ, Τιμ Καβάτζιν, Τζον Καζάλι
Οπτικά Εφέ: «Ο Πρώτος ‘Ανθρωπος», Πολ Λάμπερτ, Ίαν Χάντερ, Τρίσταν Μάιλς, Τζέι Ντι Σουόλμ
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «Spider-Man: Μέσα στο Αραχνο-Σύμπαν» των Μπομπ Περσιτσέτι, Πίτερ Ράμσεϊ και Ρόντνεϊ Ρόθμαν
Ξενόγλωσση Ταινία: Ρόμα του Αλφόνσο Κουαρόν (Μεξικό)
Ντοκιμαντέρ (Μεγάλου Μήκους): Free Solo, Ελίζαμπεθ Τσάι Βασαρχέλι, Τζίμι Τσιν, Ίβαν Χέιζ, Σάνον Ντιλ
Ντοκιμαντέρ (Μικρού Μήκους): «Period. End of Sentence.», Ρέικα Ζεχταμπτσί, Μελίσα Μπέρτον
Μικρού Μήκους Ταινία (Animation): «Bao», Ντόμι Σι, Μπέκι Νάιμαν-Κομπ
Μικρού Μήκους Ταινία (Live Action): «Skin», Γκι Νατίβ, Τζέιμι Ρέι Νιούμαν
Η ταινία «Το Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι, η πραγματική ιστορία ενός Αφροαμερικανού πιανίστα που περιοδεύει στον αμερικανικό νότο – άντρο των φυλετικών διακρίσεων τη δεκαετία του 1960 – αποδείχθηκε τελικά η… «ευνοούμενη» της 91ης τελετής απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, αφού κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, συγκεντρώνοντας συνολικά τρία βραβεία, μαζί με αυτά του Πρωτότυπου Σεναρίου και του Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Μαχέρσαλα Αλί.
Στη φετινή οσκαρική απονομή, καμία ταινία δεν φάνηκε να επικρατεί καθαρά, με μεγάλη διαφορά από τις άλλες: τα βραβεία μοιράστηκαν, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει τα πρωτεία, με τέσσερα βραβεία (Α΄ Ανδρικού Ρόλου, Μοντάζ, Μοντάζ Ήχου, Μιξάζ ) και το «Πράσινο Βιβλίο» να κερδίζει τα μεγάλα βραβεία της βραδιάς. Τρεις διακρίσεις εξασφάλισαν το «Roma» και το «Black Panther», ενώ η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου, παρόλο που έμοιαζε να προηγείται στην οσκαρική κούρσα, με δέκα υποψηφιότητες, κέρδισε τελικά μόνο ένα βραβείο, με την πρωταγωνίστρια Ολίβια Κόλμαν
.
Στον ευχαριστήριο λόγο του, ο Πίτερ Φαρέλι στάθηκε στο νόημα της αγάπης. «Αυτή η ταινία μιλάει για την αγάπη, για το ότι πρέπει ν’ αγαπιόμαστε παρά τις διαφορές μας και ν’ ανακαλύπτουμε ποιοι είμαστε πραγματικά. Όλοι οι άνθρωποι είναι ίδιοι» σημείωσε ο Φαρέλι παραλαμβάνοντας το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και έκανε ειδική μνεία στον πρωταγωνιστή της ταινίας, τον Βίγκο Μόρτενσεν. «Χωρίς τον Βίγκο, δεν θα είχαμε ταινία. Όλα αυτά τα βραβεία οφείλονται στον Βίγκο και τον Μαχέρσαλα (Αλί)» πρόσθεσε ο Φαρέλι και ευχαρίστησε ακόμη τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, την Οκτάβια Σπένσερ, όλους όσοι ενεπλάκησαν στην ταινία, καθώς και την αδερφή του, Κάθι που πέθανε μία εβδομάδα πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, αλλά δεν έφυγε ποτέ από τον πλευρό του.
Ο Αλφόνσο Κουαρόν κέρδισε το δεύτερο (μετά από αυτό για το «Gravity») Όσκαρ Σκηνοθεσίας της καριέρας του, καθώς και τα Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και Φωτογραφίας για το «Ρόμα», το ασπρόμαυρο, προσωπικό ταξίδι αναμνήσεων του σκηνοθέτη από το Μεξικό, συμπαραγωγή με την πλατφόρμα Netflix.
«Ποτέ δεν θα βαρεθώ να βρίσκομαι εδώ!» αναφώνησε ο Αλφόνσο Κουαρόν την τρίτη φορά που ανέβηκε στη σκηνή του Dolby Theater παραλαμβάνοντας το Όσκαρ Σκηνοθεσίας από τον περσινό νικητή, Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, και ευχαρίστησε τις δυο πρωταγωνίστριές του, τους συνεργάτες του, την Ακαδημία, το Μεξικό, την οικογένειά του. Πρόκειται για τον πρώτο δημιουργό που κερδίζει το συγκεκριμένο βραβείο για μια ξενόγλωσση, ισπανόφωνη ταινία. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης απέτισε φόρο τιμής στα 70 εκατομμύρια οικιακές βοηθούς σε όλο τον κόσμο, αλλά και την αυτόχθονη γυναίκα γενικά. «Θέλω να ευχαριστήσω την Ακαδημία διότι βράβευσε μια ταινία με επίκεντρο μια αυτόχθονα γυναίκα», είπε. «Μια μορφή η οποία, ιστορικά, υποβαθμίζεται στο δεύτερο πλάνο».
Η Ολίβια Κόλμαν επικράτησε της Γκλεν Κλόουζ κερδίζοντας το Όσκαρ A’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου, στην οποία υποδύθηκε τη Βασίλισσα Άννα με αφοπλιστικό εύρος εκφραστικών μέσων. Αυτό ήταν και το μοναδικό βραβείο Όσκαρ που κέρδισε η ταινία του Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος μετά την ανακοίνωση του βραβείου σηκώθηκε από τη θέση του και φίλησε τη Βρετανίδα ηθοποιό.
Είναι ξεκαρδιστικό! Αν ξεχάσω κανέναν, θα σας σκάσω ένα φιλί μετά. Γιώργο, είσαι ο καλύτερος σκηνοθέτης με την καλύτερη ταινία. Έμα (Στόουν) και Ρέιτσελ (Βάις), με κάνατε ευτυχισμένη κάθε μέρα. Γκλεν Κλόουζ, είσαι το είδωλό μου, δεν ήθελα να έρθουν έτσι τα πράγματα» είπε φανερά συγκινημένη η Ολίβια Κόμαν, η οποία ευχαρίστησε την ατζέντη της, την οικογένειά της, τα παιδιά της, και τον άντρα της – τον καλύτερό της φίλο εδώ και 20 χρόνια, όπως είπε.
Η «μεταμόρφωση» του Ράμι Μάλεκ στον θρυλικό frontman των Queen, Φρέντι Μέρκιουρι, στην ταινία «Bohemian Rhapsody» του Μπράιαν Σίνγκερ, χάρισε στον Αμερικανό ηθοποιό το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου. Η βράβευση αυτή κάνει τον 38χρονο Μάλεκ έναν από τους νεότερους νικητές στη συγκεκριμένη κατηγορία.
«Ευχαριστώ πολύ όλους εσάς που με φέρατε εδώ, όλους όσους με βοηθήσατε και στοιχηματίσατε πάνω μου, κι ας μην ήμουν η πιο προφανής επιλογή. Είμαι γιος μεταναστών από την Αίγυπτο, Αμερικανός πρώτης γενιάς κι η ιστορία μου γράφεται τώρα κι είμαι ευγνώμων σε όποιον πίστεψε σε μένα, θα κρατήσω αυτή τη στιγμή σαν θησαυρό» είπε ο Μάλεκ που δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους Queen και τους συντελεστές της ταινίας, εκτός από τον σκηνοθέτη της Μπράιαν Σίγνκερ που απολύθηκε μετά τα σκάνδαλα για σεξουαλική παρενόχληση που ήρθαν στο φως.
Δύο μόλις χρόνια μετά το Οσκαρ του για το «Moonlight» και έχοντας διακριθεί ήδη στις Χρυσές Σφαίρες, τα SAG, τα BAFTA και τα βραβεία αρκετών κριτικών ενώσεων, ο Μαχέρσαλα Αλι κέρδισε το Όσκαρ Β΄Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στο «Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι . Πρόκειται για την δεύτερη νίκη του ηθοποιού στη δεύτερη υποψηφιότητά του . «Προσπάθησα να αποδώσω την ουσία του Δρ. Ντον Σέρλεϊ» είπε ο Μαχέρσαλα Αλι παραλαμβάνοντας το βραβείο και ευχαρίστησε τον συμπρωταγωνιστή του Βίγκο Μόρτενσεν και τον σκηνοθέτη Πίτερ Φαρέλι, ενώ αφιέρωσε το βραβείο στην γιαγιά του που τον έπεισε πως ό,τι θέλει, μπορεί να το κάνει.
Η Ρετζίνα Κινγκ επικράτησε στην πιο απρόβλεπτη κατηγορία της οσκαρικής βραδιάς κερδίζοντας το Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει» του Μπάρι Τζένκινς. «Είμαι παράδειγμα τού τι μπορεί να συμβεί, αν έχεις την αγάπη και την υποστήριξη των γύρω σου» είπε συγκινημένη η ηθοποιός παραλαμβάνοντας το βραβείο, το οποίο αφιέρωσε στον Τζέιμς Μπόλντγουιν -τον συγγραφέα του βιβλίου που βασίστηκε η ταινία, και ευχαρίστησε τους συνεργάτες της και την μητέρα της.
Μετά την βράβευση τους στις Χρυσές Σφαίρες, οι Νικ Βαλελόνγκα, Μπράιαν Κάρι και Πίτερ Φαρέλι κέρδισαν το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για το «Πράσινο Βιβλίο». Ενώ το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου δόθηκε στους Tσάρλι Βάχτελ, Ντέιβιντ Ραμπίνοβιτζ, Κέβιν Γουίλμοτ και Σπάικ Λι για το «BlacKkKlansman: H Παρείσφρηση», που αφηγείται την πραγματική ιστορία του πρώτου Αφροαμερικανού αστυνομικού που διείσδυσε στην Κου Κλουξ Κλαν τη δεκαετία του ’70, Ρον Στάλγουορθ.
Αυτό είναι το πρώτο διαγωνιστικό Όσκαρ στην καριέρα του Σπάικ Λι. «Ας κάνουμε τη σωστή επιλογή, ας επιλέξουμε την αγάπη εναντίον μίσους, ας κάνουμε το σωστό» είπε ο Σπάικ Λι στον φορτισμένο ευχαριστήριο λόγο του αναφερόμενος στους Αφροαμερικανούς προγόνους του που έχτισαν τη χώρα, μέσα από τη σκλαβιά και τη φτώχεια.
Η Lady Gaga, μαζί με τους Μαρκ Ρόνσον, ‘Αντονι Ροσομάντι και ‘Αντριου Γουάιατ κέρδισαν το Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού για το «Shallow» που ακούγεται στην ταινία «Ένα Αστέρι Γεννιέται». Αυτό είναι το πρώτο βραβείο Όσκαρ για την Lady Gaga η οποία είχε διπλή υποψηφιότητα φέτος (τραγουδιού και Α’ Γυναικείου Ρόλου), για την ερμηνεία της ως προστατευόμενη και ερωμένη ενός αυτοκαταστροφικού ροκ σταρ που ξεπερνάει τον μέντορα της.
Μία από τις πιο δυνατές στιγμές της κατά τα άλλα άνευρης φετινής τελετής ήταν όταν η δημοφιλής τραγουδίστρια ανέβηκε στη σκηνή του Dolby Theatre μαζί με τον Μπράντλεϊ Κούπερ και ερμήνευσαν ζωντανά το «Shallow», με το κοινό όρθιο να τους αποθεώνει.
«Έχω δουλέψει πολύ σκληρά σε όλη μου τη ζωή. Δεν είναι μόνο η νίκη, αλλά το όνειρο, το να μην τα παρατάς, το να σηκώνεσαι όρθιος όσες φορές κι αν σε απορρίπτουν. Μην το βάζετε κάτω αν έχετε ένα όνειρο, αν έχετε πάθος δουλέψτε σκληρά» είπε συγκινημένη η Lady Gaga, και ευχαρίστησε την Ακαδημία, τους συνεργάτες της και την οικογένεια της.