Η ανάγκη επέκτασης του Μετρό της Αθήνας είναι μια υπόθεση που συζητείται εδώ και πολλά χρόνια. Ο σχεδιασμός έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές, τα πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματά του σε σχέση με την επέκταση του τραμ, την επέλαση του αυτοκινήτου κλπ. έχουν αναλυθεί από όλες τις πλευρές και επί μακρόν. Συγκοινωνιολόγοι, αρχαιολόγοι, περιβαλλοντικές οργανώσεις, δημοτικές αρχές και έμπειροι καθηγητές Πολυτεχνείου έχουν καταθέσει τις απόψεις τους και έχουν συμφωνήσει ότι …διαφωνούν.
Ωστόσο τώρα, φαίνεται ότι έφτασε το πλήρωμα του χρόνου και το έργο ξεπερνά σιγά-σιγά όλους τους σκοπέλους.
Παρόλο που το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 από το Άλσος Βεΐκου μέχρι το Γουδή, έχει ήδη δημοπρατηθεί και, εκτός απροόπτου, το καλοκαίρι του 2019 θα γίνει η τελική επιλογή του αναδόχου και η υπογραφή της σύμβασης, η Αττικό Μετρό δεν επαναπαύεται. Αντιθέτως προχωρά στην υλοποίηση και των υπόλοιπων τμημάτων της Γραμμής.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ιστοσελίδας www.ypodomes.gr αυτή την περίοδο μελετώνται τα 3 επόμενα στάδια που με την υλοποίησή τους θα δημιουργήσουν την μεγάλη Γραμμή 4 που θα περιλαμβάνει 30 χιλιόμετρα και 33 σταθμούς. Στην πλήρη ανάπτυξή της η Γραμμή 4 θα ξεκινά από τον Περισσό και θα καταλήγει στην Εθνική Οδό, στο ύψος της Λυκόβρυσης, ενώ θα διαθέτει και ένα κλάδο από τον Ευαγγελισμό μέχρι την Άνω Ηλιούπολη.
Το σύνολο του κόστους της γραμμής εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 3,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,4 δισ. ευρώ, αφορά το πρώτο «ώριμο» τμήμα από Άλσος Βεΐκου μέχρι Γουδή. Η χρηματοδότηση για το πρώτο κομμάτι (Βεΐκου-Γουδή) έχει εξασφαλιστεί από την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Η προετοιμασία για την κατασκευή της Γραμμής 4 ξεκίνησε του Αύγουστο του 2017 με την υποβολή φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τέσσερις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες. Τον Μάιο του 2018 εγκρίθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος η αναθεωρημένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Οι δεσμευτικές προσφορές κατατέθηκαν στις 15 Μαρτίου 2019 και όπως αναφέρθηκε ήδη, το καλοκαίρι του θα γίνει η τελική ανάληψη του έργου από τον ανάδοχο που θα επιλεγεί.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό η Γραμμή 4 θα είναι η πρώτη γραμμή μετρό στην Αθήνα με 18 αυτόματους συρμούς και θύρες στις αποβάθρες. Η επιβατική κίνηση στο κομμάτι Άλσος Βεΐκου – Γουδή, προβλέπεται να κυμανθεί από 310.000 έως 530.000 επιβάτες. Άπαξ και ξεκινήσουν, οι εργασίες θα διαρκέσουν 96 μήνες (8 χρόνια).
Καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών
Η Αττικό Μετρό τονίζει ότι το συγκεκριμένο τμήμα έχει σχεδιασθεί με σκοπό:
- Την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης
- Την συμπληρωματική εξυπηρέτηση του κέντρου της Αθήνας με 3 νέους σταθμούς
- Την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια, μεγάλα δημόσια κτίρια Oργανισμών ή Υπουργείων
- Την αύξηση της δικτύωσης των γραμμών του Μετρό με 2 σταθμούς ανταπόκρισης
- Την αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού (Σύνταγμα, Ομόνοια, κ.λπ.).
Πάμε γι άλλα
Όπως αναφέρει το ypodomes.gr, θα ακολουθήσουν ακόμα 3 δημοπρατήσεις για να ολοκληρωθεί πλήρως η γραμμή. Η αμέσως επόμενη δημοπράτηση αναμένεται να περιλαμβάνει το βόρειο τμήμα Γουδή-Μαρούσι-Εθνική Οδός με 15 χλμ. και 11 σταθμούς. Το δεύτερο έργο αφορά την ολοκλήρωση του δυτικού τμήματος Άλσος Βεΐκου-Περισσός με 2 χλμ. και 2 σταθμούς (Περισσός ανταπόκριση με Γραμμή 1, Άνω Γαλάτσι). Τέλος έχουμε και τον κλάδο προς τα Νότια Προάστια και περιλαμβάνει το τμήμα Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη με 4 χλμ. και 3 σταθμούς (Καισαριανή, Παγκράτι, Άνω Ηλιούπολη). Τον σταθμό Ευαγγελισμό θα τον μοιράζεται με την κύρια γραμμή. Τέλος, ένας νέος κλάδος της γραμμής που θα ενώνεται με ανισόπεδες σιδηροδρομικές συνδέσεις με τον κύριο κλάδο της Γραμμής 4, θα κατευθυνθεί από τον Ευαγγελισμό προς Παγκράτι, Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη, και θα αποτελεί ουσιαστικά τμήμα μίας μελλοντικής Γραμμής 5 που θα επεκταθεί πιθανότατα περαιτέρω στο μέλλον ως ένα ανεστραμμένο «U», οι δε 3 κεντρικοί σταθμοί Ακαδημία, Κολωνάκι και Ευαγγελισμός θα είναι κοινοί και στις δύο γραμμές.
Επόμενος σταθμός…
- Κατεχάκη (ανταπόκριση με Γραμμή 3)
- Φάρος
- Φιλοθέη
- Σίδερα
- ΟΑΚΑ
- Παράδεισος (ανταπόκριση με προαστιακό)
- ΟΤΕ
- Μαρούσι (ανταπόκριση με Γραμμή 1)
- Πεύκη
- Λυκόβρυση
- Εθνική Οδός