«Θα ήθελα να μην είχε γίνει αυτή η φωτογράφιση. Το μετάνιωσα και εγώ και η Δανάη. Η αισθητική αυτών των φωτογραφιών δεν μου αρέσει», δήλωσε το πρωί της Κυριακής στην εκπομπή του Σπύρου Χαριτάτου στον Alpha ο Γιάνης Βαρουφάκης για τη φωτογράφιση με τη Δανάη Στράτου στο Paris Match, που προκάλεσε πληθώρα αντιδράσεων.
Παρόλα αυτά, ο υπουργός Οικονομικών επεσήμανε πως το κείμενο που συνόδευε τις εικόνες έκανε πολύ καλό για την εικόνα της χώρας μας στη Γαλλία.
Το γαλλικό περιοδικό απαντά με επίσημη ανακοίνωση στον Γιάνη Βαρουφάκη και στα σχόλια που έκανε. Διαβάστε αναλυτικά:
«Με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του βιβλίου του “Le Minotaure planétaire” στα γαλλικά, από τις εκδόσεις Cercle, ο Γιάνης Βαρουφάκης αποδέχθηκε το αίτημα του Paris Match για να τον συναντήσει για μια αποκλειστική συνέντευξη στο σπίτι του στην Αθήνα.
Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Γιάννης Βαρουφάκης βρίσκεται στο επίκεντρο της επικαιρότητας μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου και τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ.
Πριν η ομάδα του περιοδικού, που αποτελείτο από έναν δημοσιογράφο και έναν φωτογράφο, αναχωρήσει για την Ελλάδα, είχε συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών πως θα γίνει ένα αφιέρωμα σύμφωνα με αυτά που παραδοσιακά κάνει το Match το οποίο θα συμπεριλάμβανε και εικόνες με την σύζυγό του Δανάη Στράτου στο διαμέρισμά τους στην Αθήνα. Αυτό πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαρτίου 2015, το μεσημέρι, στην Αθήνα αλλά και στις Βρυξέλλες, στο περιθώριο της συνεδρίασης του Εurogroup της 9ης Μαρτίου. Όλες αυτές οι λεπτομέρειες διευκρινίζονται και στις λεζάντες των φωτογραφιών που δημοσιεύθηκαν στο Paris Match.
Η συνέντευξη του Υπουργού πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια εμπορικής πτήσης μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών, στις 8 Μαρτίου το βράδυ. Το θέμα που αποτελείται από πολλές φωτογραφίες, ένα πορτρέτο, και μια πιο οικονομική συνέντευξη, ολοκληρώθηκε στις 9 Μαρτίου και θα δημοσιεύονταν στις 12 Μαρτίου. Στις 15 Μαρτίου ο Γιάνης Βαρουφάκης είπε πως “δεν εκτιμά την αισθητική των φωτογραφιών», στις οποίες όμως συμφώνησε να συμμετάσχει. Αυτό το έκανε αφότου τα social media και διάφορα ευρωπαϊκά και διεθνή μέσα ενημέρωσης σχολίασαν με πολύ οξύ τρόπο το ρεπορτάζ.
Το Paris Match έχει μια μακρά παράδοση που χρονολογείται πάνω από μισό αιώνα, στις συνεντεύξεις με πολιτικούς και αρχηγούς κρατών σε όλο τον κόσμο. Όλες συνοδεύονται από φωτογραφίες – γιατί αυτό είναι το DNA του ειδησεογραφικού περιοδικού μας Τα δύο στοιχεία, το κείμενο και το βίντεο, έχουν τη σημασία τους. Το να γίνεται επίθεση στο ένα, χωρίς να αναφέρεται το άλλο δεν έχει νόημα. Επιπλέον, δεν έχουμε παρεκκλίνει από κανένα κανόνα δεοντολογίας.
Κάποιοι στα social media βρήκαν την ευκαιρία να επιτεθούν στον Γιάνη Βαρουφάκη για ευκαιριακούς λόγους (θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι στην Ευρώπη αυτές τις μέρες εξελίσσεται ένα πολύπλοκο δράμα σχετικά με την τύχη της Ελλάδα και του χρέους της, κατά την οποία μια τέτοια επίθεση μπορεί να είναι σημαντική), κάτι όμως που σε καμία περίπτωση δεν είναι ευθύνη της εφημερίδας. Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών μας δέχτηκε στο σπίτι του και μας εξήγησε τη στρατηγική και τις ιδέες του στην προσπάθεια να βγάλει τη χώρα του από την κρίση. Η απόπειρα υπονόμευσης του οικονομικού και πολιτικού μέρους αυτής της ιστορίας χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες για κριτική μεταφράζεται στις προθέσεις των μεμονωμένων αρθρογράφων. Αυτό είναι κάτι που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποδίδεται στο Paris Match».
Πηγή: peoplegreece.com
Η επίδειξη «λιτού βίου» τρελαίνει τον ΣΥΡΙΖΑ
Η lifestyle φωτογράφηση στο «Paris Match» πέρα από τις διεθνείς επικρίσεις εκνευρίζει το κόμμα και προβληματίζει πια ιδιαίτερα τον πρωθυπουργό.
Αν τύχαινε να περάσει κανείς από το λόμπι του γαλλικού ξενοδοχείου όπου διέμενε ο υπουργός Οικονομικών δίπλα στην πιο πολυσύχναστη μεγάλη λεωφόρο του Παρισιού, θα πίστευε ότι σε κάποιο από τα δωμάτιά του κρύβεται τουλάχιστον κάποιος ροκ σταρ.
Περίεργοι στέκονταν στο λόμπι έτοιμοι να τον φωτογραφίσουν, Γαλλιδούλες με σαρδόνια γελάκια γυρνοβολούσαν δήθεν αμέριμνες περιμένοντας την κάθοδό του και πάσης φύσεως παράξενοι καραδοκούσαν για μια πολυπόθητη selfie. Θα το έκαναν και λίγο αργότερα - έως ότου ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών θα υπέκυπτε σε διάφορες φωτογραφίες μαζί με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στο πλαίσιο των συναντήσεων του ΟΟΣΑ. «Οι νέοι Ευρωπαίοι ποπ σταρ είναι οι Ελληνες πολιτικοί - και μάλιστα σε περιοδεία», έγραφε με έμφαση, χαιρεκακία αλλά και κρυφό θαυμασμό σχετικό γαλλικό δημοσίευμα. «Βαρουφάκης, ο ροκ σταρ της λιτότητας» θα τόνιζε κάποιο άλλο. Ο Γιάνης Βαρουφάκης είναι «ο πολιτικός με την αίγλη ροκ σταρ που αναζητούσαν εδώ και καιρό οι Ευρωπαίοι -και δη οι Γάλλοι- για καλό και για κακό», θα τόνιζε το σχετικό άρθρο από το «Courrier International».
Αν κρίνει κανείς από τις αντιδράσεις που προκάλεσε το δημοσίευμα και η φωτογράφηση στο «Paris Match», η διπλή ιδιότητα του Γιάνη Βαρουφάκη ως υπουργού Οικονομικών-ροκ σταρ όχι μόνο δεν είναι συνηθισμένη, αλλά ενίοτε μοιάζει και αντιφατική. Ειδικά για το εγχώριο πολιτικό σύστημα, και δη τον ΣΥΡΙΖΑ, όπου η λέξη «lifestyle» μοιάζει με θρησκευτικό όρκο σε πολιτικό χρίσμα, οποιαδήποτε φωτογράφηση του Ελληνα υπουργού προκαλεί πολλαπλές αναταράξεις.
Ακόμη κι αν δικαιολογείται ως επικοινωνιακός τρόπος μιας αμερικανικής προσέγγισης, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός στους κόλπους της αλτουσεριανής -άντε και γκραμσιανής- ορθοδοξίας. Το lifestyle είναι συλλήβδην καταδικαστέο για πολλούς παράγοντες της κυβέρνησης και του Μαξίμου - αλλά ενδεχομένως όχι για τους Γάλλους. Τι δουλειά έχει το ενδυματολογικό επίχρισμα του Γιάννη Δραγασάκη με αυτό του Βαρουφάκη;
Η συνέντευξη στο «Paris Match»
Οπως τόνισαν και τα γαλλικά μίντια, η έννοια ροκ σταρ δεν ταίριαζε σε κανέναν πολιτικό προτού εμφανιστεί στο προσκήνιο ο Βαρουφάκης - με ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται: με καλές και κακές εμφανίσεις, με παραπάνω έκθεση από το κανονικό και φυσικά με το χειροκρότημα που μπορεί να καταλήξει, όπως για κάθε ροκ σταρ, σε άδοξο γιουχάισμα. Στην παγίδα της δόξας ενός αστέρα άλλωστε υποκρύπτονται οι πολλαπλές συνέπειες που εγκυμονεί το συνεπές ραντεβού με την έκθεση: το να θεωρηθείς ψώνιο αλλά και εύκολο θύμα της ανθρωποφαγικής μανίας που διακρίνει τα Μέσα. Τι κι αν η συνέντευξη που συνοδεύει τη φωτογράφηση του Βαρουφάκη για το «Paris Match» είναι ακραιφνώς πολιτική; Τι κι αν παρόμοια φωτογράφηση στο σαλόνι του σπιτιού τους αγκαλιά με τη Μισέλ πραγματοποίησε ο Μπαράκ Ομπάμα; Σε μια ήπειρο όπως η Ευρώπη, όπου ο πολιτικός οφείλει να κρύβεται με σοβαρότητα πίσω από το ατσαλάκωτο σακάκι του, περιπτώσεις όπως του Βαρουφάκη μοιάζουν τουλάχιστον αλλόκοτες- αν όχι καταδικαστέες. Κι όσο κι αν δικαιολογούνται από μια ανάγκη προβολής του ανθρώπινου στοιχείου που επικυρώνει την εικόνα του πολιτικού, τελικά απειλούν να καταστρέψουν την προσηνή στον κόσμο εικόνα του. Προφανώς ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών λησμονεί ότι δεν είναι πλέον ο δημοφιλής πανεπιστημιακός που ήταν προτού καταλάβει την ηλεκτρική καρέκλα του υπουργείου Οικονομικών, αλλά ο εκπρόσωπος μιας χώρας σε επικίνδυνη κρίση και καμπή.
Δεν είναι ο περιπλανώμενος ταξιδιώτης που αγκάλιαζε αυθόρμητα τη γυναίκα του και καβαλούσε τη μηχανή του χωρίς προορισμό, αλλά ένας ακροβάτης μετέωρος πάνω από έναν πολιτικό κόσμο καμωμένο από διαρκείς εκβιασμούς, απειλές για αντίποινα, περίπλοκες στρατηγικές και επικίνδυνες αφηγήσεις. Ο Γιάνης Βαρουφάκης, επιπλέον, δεν είναι πια ο αγαπητός και δημοφιλής καθηγητής, αλλά ο επίφοβος αρνητής των μνημονιακών όρων. Οπως και να ’χει, η υπερμεγεθυσμένη εικόνα του Ελληνα ΥΠΟΙΚ δεν συνάδει με τις προσεκτικές κινήσεις και τις λακωνικές δηλώσεις στις οποίες οφείλει να προβαίνει ένας άνθρωπος της δικής του επαγγελματικής συνάφειας. Κι όσο κι αν ο ίδιος ξέρει ότι λόγω ιδιοσυγκρασίας μπορεί να ακροβατεί με ικανότητα ταυτόχρονα ως φίλος των φτωχών και ως κοσμοπολίτης, ως άνθρωπος που μένει σε ένα σπίτι κάτω από την Ακρόπολη και προασπιζόμενος τον λιτό βίο, σίγουρα δεν το ξέρουν πάντα -και γι’ αυτό το αμφισβητούν- τα μίντια. Περισσότερο εκλαμβάνουν το πολυφορεμένο μοβ του πουκάμισό ως δηλωτικό ενός ανθρώπου που αρέσκεται να προκαλεί φορώντας τα ίδια ρούχα, παρά ως ένδειξη επιμελώς ατημέλητης αδιαφορίας. Το πουκάμισο και το σακάκι με την κόκκινη ρίγα παραμένουν πάντα ίδια, αλλά όχι και οι αντιδράσεις του υπουργού. Η άνεση και η ειλικρίνεια πλέον παρεξηγούνται, οι δηλώσεις του μπαίνουν στο στόχαστρο και οι όποιες παραδοχές του αμφισβητούνται. Τα μίντια δεν είναι πια μαζί του αλλά απέναντι. «Δεν μπορώ να αποκλείσω κάτι που προβλέπεται συνταγματικά», τόνιζε κάποια στιγμή ο υπουργός σε link από το Παρίσι για την πανηγυρική πρώτη της εκπομπής του Νίκου Ευαγγελάτου και της Ολγας Τρέμη, παρακαλώντας, δύο φορές μάλιστα, να μη γίνει τίτλος η δήλωσή του. Δύο δευτερόλεπτα αργότερα, ο τίτλος που θα συνόδευε την εικόνα του υπουργού από το Παρίσι θα ήταν: «Οχι κακή ιδέα να τεθεί σε δημοψήφισμα η συμφωνία με τους εταίρους». Στο αμέσως επόμενο πλάνο ο υπουργός θα πετούσε τα ακουστικά του και θα αποχωρούσε επικαλούμενος φόρτο εργασίας - για μια ακόμη φορά τα μίντια δεν θα έδειχναν να ακούνε τις παρακλήσεις του, πόσω μάλλον τις εντολές του.
Λίγο κρασί, λίγο Ακρόπολη και τον Βαρουφάκη μου
Εξ ου και το ότι η επικοινωνία του υπουργού με τους δημοσιογράφους χάνεται κάπου στη μετάφραση μεταξύ αποπομπής και οικειότητας, λατρείας και μίσους. Ο Βαρουφάκης μιλάει στους δημοσιογράφους στον ενικό, απαντάει εγκάρδια σε κάθε ερώτηση μεταφέροντας με ακρίβεια την πληροφορία, αλλά την αμέσως επόμενη στιγμή μπορεί να απαντήσει προσβλητικά σε οποιονδήποτε - δεν ασπάζεται τον ίδιο κώδικα. Προφανώς, όπως και σε κάθε άλλη εκδοχή της ζωής του, ο λόγος του εκφράζεται απόλυτα, όπως αντίστοιχα και η ίδια η προσωπικότητά του, που μπορεί σε ένα μόλις δευτερόλεπτο να μετατραπεί από σύμβολο σε όμηρο κρίσιμων πολιτικών εξελίξεων. Το ίδιο συνέβη και με τη συνέντευξη στο «Paris Match», μια συνέντευξη που υποσχόταν να δείξει το ελληνοπρεπές προφίλ του υπουργού και να προβάλει τις ομορφιές που έχει η χώρα μας κατέληξε να γίνει παρανάλωμα στην αυλή των social media. Αλλοι ειρωνεύτηκαν τη στημένη φωτογράφηση βάζοντας δίπλα στις φωτογραφίες του Βαρουφάκη παλαιότερες του Ζολώτα, ενώ οι περισσότεροι δεν είδαν με καλό μάτι το ανοιχτό στους Γάλλους δημοσιογράφους πολυτελές διαμέρισμα. Οι καλές προθέσεις προφανώς αναγνωρίζονται σε έναν υπουργό που θέλησε να δείξει τα ελληνικά εδέσματα -ελληνική τσιπούρα, χταπόδι και Ασύρτικο από τη Σαντορίνη-, αλλά όχι το κακό αποτέλεσμα: ας μην ξεχνάμε ότι το «Paris Match» δεν είναι «Vanity Fair», αλλά ένα μαζικής χρήσης έντυπο για την πιο μικροαστική κάστα της Γαλλίας. Σε μια χώρα μάλιστα όπου δεν ευδοκιμούν τα ταμπλόιντ και το κουτσομπολιό σπανίζει, το «Paris Match» είναι το ισοδύναμο της δημοσιογραφικής κλειδαρότρυπας. Επιπλέον, η αισθητική του είναι το λιγότερο κιτς και ξεπερασμένη, κάτι στο οποίο ρέπουν ούτως ή άλλως οι Γάλλοι όταν πρόκειται για τις απεικονίσεις της Ελλάδας.
Ακόμη, το θυμικό τους διψάει για «τζατζίκι, Ακρόπολη και σουβλάκι», αδυνατούν να ξεκουνήσουν από την παντοκρατορία του μουσακά και αρνούνται να παραδεχτούν ότι Ελλάδα δεν είναι μόνο ο Ντασέν και η Μελίνα. Οσοι επομένως σπεύδουν να κατηγορήσουν τον Βαρουφάκη, αρκεί να ρίξουν μια ματιά στα βίντεο που έπαιζαν οι Γάλλοι με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα: συρτάκι, ώπα και ελληνική ματαιοδοξία ήταν προφανές ότι αποτελούσαν το υπόστρωμα όλων όσοι ονειρεύονταν την Ελλάδα ως χώρα μιας ξέφρενης λαϊκής επαγγελίας. Κι αυτό ίσως ένας αγγλοσαξονικής αισθητικής καθηγητής Οικονομικών να μην το γνώριζε τόσο καλά όσο θα έπρεπε.
Το αποτέλεσμα, λοιπόν, ήταν το χταπόδι, το λουλουδάτο τραπεζομάντιλο, το Furstenberg φόρεμα της κυρίας Δανάης Στράτου, τα αστραφτερά χαμόγελα να μην έχουν την πρόσληψη που οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές του παράδοξου αυτού φωτορομάντζου περίμεναν - ίσως θεωρούσαν ότι για το ελληνικό κοινό κάτι τέτοιο θα περνούσε στα ψιλά και ότι αποτελούσε κάτι σαν τουριστική καρτ ποστάλ για τους φιλέλληνες Γάλλους. Οι φίλοι του ζευγαριού επιμένουν ότι οι φωτογραφίες δεν αντιστοιχούν στις προσωπικότητες δύο ανθρώπων που δεν τους ενδιαφέρoυν η βιτρίνα και η επίδειξη - ούτε και επιδίδονται σε κοινωνικές συναναστροφές και μεγαλεία. Αλλά για το ελληνικό κοινό το σπίτι στην Ακρόπολη και η ταράτσα με θέα παραπέμπουν σε έναν μάλλον τρυφηλό βίο και όχι στην περιουσία που ευλόγως έχουν δύο αστικής καταγωγής πετυχημένοι επαγγελματίες. Ενδεχομένως, μάλιστα, όλα αυτά να μοιάζουν αντιφατικά και αντίθετα στην απάντηση που έδινε ο ίδιος ο Βαρουφάκης στο αφιέρωμα στο «Paris Match»: «Περιφρονώ το star system. Πρόκειται για το αντίστοιχο του δημοκρατικού ελλείμματος - εν προκειμένω δείχνει το έλλειμμα αξιών. Το καλό είναι ότι προστατεύομαι από αυτό λόγω της δουλειάς που κάνω. Δεν έχω χρόνο να διαβάσω περιοδικά ή να δω τηλεόραση. Είναι κάτι που με σοκάρει. Αλλά δεν θέλω να πολεμήσω το star system γιατί έτσι το τρέφω. Θέλω απλώς να του στερήσω το οξυγόνο».