Με διπλές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου στην Γ΄ Λυκείου, το υπουργείο Παιδείας αντικαθιστά το ισχύον σύστημα των εξετάσεων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Πρόκειται για σύστημα που, παρά τα όσα δηλώνει πως στοχεύει, θα εντείνει την αγωνία και την κόπωση των παιδιών, καθώς και την οικονομική αιμορραγία των οικογενειών, αφού η προετοιμασία στο φροντιστήριο θα πρέπει να γίνεται εντατικά και για τις εξετάσεις του Ιανουαρίου, υποχρεωτικά εκ των πραγμάτων και κατά τη διάρκεια του προηγούμενου καλοκαιριού. Παράλληλα, το προτεινόμενο σύστημα είναι πιο δαπανηρό από το ισχύον (π.χ. οργάνωση διπλών εξετάσεων και πλατφόρμας) και δύσκαμπτο (π.χ. κάθε μαθητής θα παίρνει άλλο βαθμό απολυτηρίου και άλλο βαθμό πρόσβασης για τα ΑΕΙ). Το θετικό γεγονός ότι ενισχύεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην Γ΄ Λυκείου, αμβλύνεται καθώς δεν καθιερώνεται Τράπεζα Θεμάτων. «Το μεγάλο στοίχημα είναι να βελτιώσουμε το Λύκειο», τόνισε μιλώντας χθες στην «Κ» ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, προσθέτοντας ότι «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δωρεάν δεν γίνεται, και αυτό σημαίνει ότι θα επιδιώξουμε αύξηση κονδυλίων». Η πρόταση ετέθη σε δημόσια διαβούλευση, και για αύριο έχει προγραμματισθεί συνάντηση με την υπεύθυνη Παιδείας της Ν.Δ. Νίκη Κεραμέως.
Ειδικότερα, η πρόταση Κ. Γαβρόγλου για τη νέα δομή του Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής, που έλαβε την έγκριση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα κατά το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο, έχει ως εξής:
• Επεκτείνεται η υποχρεωτική εκπαίδευση έως το 18ο έτος για τη γενιά που ξεκινάει το σχολικό έτος 2017-2018 την Α΄ Λυκείου.
• Καθιερώνεται η επικοινωνία του Γενικού (ΓΕΛ) και Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑΛ), με «αλληλο-δανεισμό μαθημάτων» (διά ζώσης εάν τα δύο σχολεία συστεγάζονται, ή εξ αποστάσεως, μέσω ειδικής πλατφόρμας).
• Σε Α΄ ΓΕΛ και ΕΠΑΛ σχεδόν όλα τα μαθήματα θα είναι υποχρεωτικά.
• Στη Β΄ –μεταβατική τάξη– προβλέπονται περισσότερα μαθήματα επιλογής, ώστε οι μαθητές να δοκιμάσουν τις κλίσεις τους (στο ΓΕΛ με τη μορφή επιλογών εμβάθυνσης, στο ΕΠΑΛ ως μαθήματα τομέα). Στη Β΄ ΓΕΛ τα περισσότερα μαθήματα θα είναι 4ωρα. Στο ισχύον σύστημα υπάρχουν 18 μαθήματα (16 υποχρεωτικά και 2 προσανατολισμού σε 35 ώρες διδασκαλίας), ενώ στο προτεινόμενο 10 (7 υποχρεωτικά και 3 επιλογής σε 34 ώρες).
• Στην Γ΄ –τάξη προπαρασκευαστική για τα ΑΕΙ– τα μαθήματα θα είναι 6ωρα. Τα ειδικά μαθήματα (σχέδιο, μουσική, ξένες γλώσσες) θα διδάσκονται στο σχολείο, δεν επαφίενται σε εξωσχολική προετοιμασία και όλα τα εξάωρα μαθήματα θα μετρούν στον βαθμό πρόσβασης στα ΑΕΙ (άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο).
• Αν ο μαθητής δεν προτίθεται να συνεχίσει στα ΑΕΙ, θα επιλέγει μαθήματα που δίνουν εφόδια για την αγορά εργασίας (π.χ. ξένες γλώσσες, πληροφορική).
• Το απολυτήριο θα βασίζεται κυρίως σε ενδοσχολικές και λιγότερο σε «διασχολικές διαδικασίες», και θα προκύπτει σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των δύο τετραμήνων και σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων στις οποίες τα γραπτά διορθώνονται ανώνυμα. Οι βαθμοί των τετραμήνων θα λαμβάνουν υπόψη τη συμμετοχή στην τάξη, καθώς και α) το διαγώνισμα 1ου τετραμήνου το οποίο διεξάγεται σε όλα τα σχολεία συγκεκριμένη μέρα για κάθε μάθημα, με θέματα που καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα τα χαράματα της ίδιας μέρας επιτροπές εκπαιδευτικών από όλες τις περιφέρειες και με αυτόματη διόρθωση των απαντήσεων (ηλεκτρονικό σύστημα), β) εκτενή εργασία για κάθε μάθημα εντός του σχολείου, η οποία θα κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου θα ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που θα βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.
• Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα πραγματοποιούνται «κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες» (έτσι τις ονομάζει το υπουργείο), δύο φορές τον χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου στην έως τότε ύλη) και τον Ιούνιο (σε όλη την ύλη). Οι βαθμοί στα διαγωνίσματα Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνον αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου. Ο βαθμός πρόσβασης για τα ΑΕΙ θα προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής του συστήματος, το 2020, η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι έως 20% και σταδιακά θα αυξάνεται, «καθώς θα εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη στην ενδοσχολική αξιολόγηση». Οι εξετάσεις του Ιουνίου θα δίνονται σε τέσσερα μαθήματα:
Πλην της Γλώσσας, μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που θα επιλέγει κάθε μαθητής, ανάλογα με τις σχολές που θέλει να εισαχθεί (χωρίς αλλαγές σε σχέση με σήμερα, όπως δείχνει ο πίνακας).