H κατάρρευση της Thomas Cook προκάλεσε «τριγμούς» στη βιομηχανία του τουρισμού παγκοσμίως και εγκλώβισε 600.000 ανθρώπους σε διάφορους ταξιδιωτικούς προορισμούς ανά τον πλανήτη. Το ίδιο ισχύει για περίπου 50.000 τουρίστες που βρίσκονται στην Ελλάδα, όπως αποκάλυψε σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης.
Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα «Τhe Guardian», η χρεοκοπία του ταξιδιωτικού κολοσσού έχει εγκλωβίσει στο εξωτερικό και 150.000 Βρετανούς τουρίστες, με αποτέλεσμα να έχει ήδη ξεκινήσει μια τεράστια επιχείρηση επαναπατρισμού -η μεγαλύτερη στην βρετανική ιστορία σε περίοδο ειρήνης.
Τι θα συμβεί, όμως, τώρα; Και πως πρέπει να αντιδράσουν οι εγκλωβισμένοι;
Η βρετανική εφημερίδα απαντά σε ορισμένα «καυτά» ερωτήματα:
Πώς θα επιστρέψουν οι ταξιδιώτες;
Σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών της Βρετανίας Ντόμινικ Ράαμπ, ο οποίος μίλησε στο κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο BBC, έχει τεθεί σε ισχύ σχέδιο έκτακτης ανάγκης για να διασφαλιστεί ότι κανένας ταξιδιώτης δεν θα μείνει εγκλωβισμένος. Το σχέδιο επαναπατρισμού, που φέρει την κωδική ονομασία «Επιχείρηση Matterhorn», προβλέπει την ενοικίαση αεροπλάνων της British Airways, της easyJet αλλά και άλλων αεροπορικών εταιρειών.
Η επιχείρηση αυτή είναι πολύ μεγαλύτερη σε κλίμακα από αυτή που διοργανώθηκε το 2017, όταν έβαλε λουκέτο η Monarch Airlines. Βρετανικά ΜΜΕ μεταδίδουν ότι οι ταξιδιώτες θα πρέπει να κάνουν υπομονή και να μην πηγαίνουν στο αεροδρόμιο μέχρι να ενημερωθούν από τους αρμόδιους.
Και αυτό γιατί είναι μάλλον απίθανο να υπάρχουν διαθέσιμες πτήσεις άμεσα. Οι τουρίστες θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για καθυστερήσεις ημερών ενώ δεν αποκλείεται να επιστρέψουν σε διαφορετικό αεροδρόμιο από αυτό που έφυγαν. Το ευχάριστο είναι πως η… διάσωση των επιβατών της Monarch έγινε σχετικά ομαλά.
Μέσα σε δύο εβδομάδες τον Οκτώβριο του 2017, πραγματοποιήθηκαν 560 πτήσεις με τη βοήθεια 24 διαφορετικών αερογραμμών και το 98% των επιβατών της Monarch επέστρεψαν την ημέρα που είχαν αρχικά προγραμματίσει.
Το ξενοδοχείο ζητά extra χρήματα. Τι πρέπει να κάνουν οι ταξιδιώτες;
Τα τουριστικά πρακτορεία πληρώνουν τα ξενοδοχεία περίπου 60 με 90 ημέρες μετά την ημερομηνία της κράτησης.
Μετά την κατάρρευση της Thomas Cook είναι λοιπόν πολύ πιθανό ξενοδοχεία να ζητήσουν από τους ταξιδιώτες είτε να εγκαταλείψουν τα δωμάτιά τους είτε να πληρώσουν για να παραμείνουν. Η βρετανική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δήλωσε πως έχει ξεκινήσει τηλεφωνικές επαφές σε ξενοδοχεία και άλλες εταιρείες που θα επηρεαστούν για να τους διαβεβαιώσουν ότι θα πληρωθούν.
Μάλιστα, ζητούν από όσους αντιμετωπίσουν τέτοια προβλήματα να επικοινωνήσουν μαζί τους για να φροντίσει η υπηρεσία για την επίλυσή τους.
Τι ισχύει για όσους έχουν κλείσει το επόμενο ταξίδι τους με την Thomas Cook;
Το πιθανότερο είναι πως το ταξίδι τους δεν θα πραγματοποιηθεί. Ωστόσο, το ευτυχές είναι πως όσοι έχουν προπληρώσει τις διακοπές τους θα πάρουν πίσω τα χρήματά τους.
Η υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αναμένεται να συγκεκριμενοποιήσει τη διαδικασία άμεσα.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η Atol (η κρατική υπηρεσία προστασίας ταξιδιωτών της υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας) αναμένεται να προσφέρει πακέτα αντικατάστασης στους ταξιδιώτες ενώ άλλοι θα αποζημιωθούν.
Και όσοι αγόρασαν μόνο αεροπορικά εισιτήρια με την Thomas Cook Airlines;
Είναι οι πραγματικά άτυχοι της υπόθεσης… H Atol δημιουργήθηκε για να προστατεύει τους ταξιδιώτες που αγοράζουν πακέτα και όχι για όσους οργανώνουν μόνοι τους τις διακοπές τους μέσω διαδικτύου.
Έτσι, όσοι αγόρασαν μεμονωμένα εισιτήρια δύσκολα θα πάρουν πίσω τα χρήματά τους. Υπάρχει μόνο ένα μικρό ενδεχόμενο να αποζημιωθούν όσοι αγόρασαν τα αεροπορικά τους εισιτήρια μέσω ταξιδιωτικού πράκτορα.