Με αφορμή τον πρόσφατο βανδαλισμό του γλυπτού PHYLAX,
ο οποίος έλαβε χώρα τις προηγούμενες ημέρες, ο Δήμος Παλαιού

Φαλήρου, δηλώνει τα εξής:

Η Δημοτική Αρχή του Παλαιού Φαλήρου οφείλει να
διαφυλάττει, προστατεύει και συντηρεί όλα τα γλυπτά έργα τέχνης
και μνημεία που υπάγονται στη δικαιοδοσία της και παράλληλα
να επιδιώκει, στο μέτρο των οικονομικών δυνατοτήτων της , τη
δημιουργία ή απόκτηση νέων με σκοπό την αισθητική αναβάθμιση
της Πόλης, τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης, την απόδοση τιμής
και τον εμπλουτισμό των δημόσιων χώρων με έργα τέχνης.
Στην κατεύθυνση αυτή, τα τελευταία χρόνια έχουν
τοποθετηθεί στην Πόλη μας , μέσω χορηγιών ιδιωτών, σημαντικές
δημιουργίες ( Ανδριάντας ̈ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ ̈ –
δημιούργημα του ακαδημαϊκού γλύπτη Ιωάννη Παππά , γλυπτά του
γλύπτη Γιώργου Γιάννακα αλλά και της ομάδας καλλιτεχνών της
Πόλης μας στην είσοδο της Πόλης αλλά και στο Πάρκο Φλοίσβου,
το γλυπτό ̈ΤΑΥΡΟΚΑΡΘΑΨΙΑ ̈ του γλύπτη Κωστή Γεωργίου στο νέο
πάρκο των 22 στρεμμάτων καθώς και οι ̈ΤΡΕΙΣ ΧΑΡΙΤΕΣ ̈ του
δημιουργού Γιώργου Ρούσση επίσης στο Πάρκο των 22

στρεμμάτων.

Και προφανώς η ελευθερία της άποψης και της έκφρασης
είναι δικαίωμα του καθενός, η κακοποίηση όμως ενός δημόσιου
έργου τέχνης για να εκφράσει κάποιος την δυσαρέσκεια του ή
την εκτόνωση του, είναι πράξη βάρβαρη και παραβατική.

ΔΗΜΟΣ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ – ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ – ΤΕΡΨΙΧΟΡΗΣ 51 & ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ, 175 62 ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ

ΤΗΛΕΦΩΝΑ: 213 2020300, 213 2020285, e-mail: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Στο πλαίσιο αυτό, η οποιαδήποτε κακοποίηση έργου τέχνης
που βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο είναι καταδικαστέα και πέρα
της αυτονόητης καταδίκης ανάλογων ενεργειών, καθήκον της
Δημοτικής Αρχής του Παλιού Φαλήρου είναι αφενός η
ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για την προστασία της
πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αφετέρου η λήψη όλων των
απαραίτητων μέτρων προστασίας και ανάδειξης της υπαίθριας

γλυπτικής της Πόλης.

Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης, ότι ο Δήμος Παλαιού
Φαλήρου, μέσω της νομικής του υπηρεσίας, εξετάζει όλες τις
σχετικές καταγγελίες, τα δημοσιεύματα, τις αναφορές και τις
δηλώσεις που στρέφονται κατά της ελευθερίας της καλλιτεχνικής
δημιουργίας και προβάλουν παρορμήσεις άκριτης βίας και
καταστροφής, διαστρεβλώνοντας την πραγματικότητα και
βλάπτοντας την ευθυκρισία των Δημοτών.

 

Με αφορμή τον πρόσφατο βανδαλισμό του γλυπτού PHYLAX, ο Ομότιμος
Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης και π. Κοσμήτορας Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.
κ. Μιλτιάδης Παπανικολάου,με σχετική επιστολή του, τοποθετείται δημοσίως επί

του θέματος:

¨ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΪΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ¨
¨Η περίπτωση του γλυπτού του διεθνώς καταξιωμένου καλλιτέχνη Κωστή Γεωργίου
«PHYLAX - Φύλαξ», που στήθηκε στην παραλία του Παλαιού Φαλήρου παρουσιάζει
δύο όψεις:
Α) Δείχνει ότι η δημοτική αρχή συγκατένευσε μπροστά στο αυτονόητο. Να στηθεί ένα
μοντέρνο έργο τέχνης σε περίοπτη θέση, όπως τόσα άλλα σ’ αυτή τη χώρα, μολονότι
οι έλληνες πολίτες δεν έχουν μεγάλη εξοικείωση με αυτό το είδος. Βρισκόμαστε
άλλωστε στη μεταμοντέρνα περίοδο και οι εξελίξεις στην τέχνη είναι ραγδαίες. Το
γλυπτό του Γεωργίου, αυτό καθαυτό, κινείται μέσα σε πλαίσια που έχει καθιερώσει η
διεθνής πρακτική για υπαίθρια έργα τέχνης, δηλαδή σεβασμός στις αρχές εκείνες που
καθιστούν την Τέχνη δημόσιο αγαθό. Αυτό το πέτυχε ο καλλιτέχνης τόσο από άποψη
αισθητική, όσο και από ιστορική και ιδεολογική. Το έργο έχει ως αφετηρία την
ελληνική μυθολογία, συνδέεται στενά με το χώρο όπου στήθηκε και εκφράζει με τον
καλύτερο τρόπο το πνεύμα της ελευθερίας (που εξ ορισμού ενυπάρχει στην έννοια
της προστασίας), που διέκρινε τον μυθικό ήρωα (τον φύλακα της Κρήτης Τάλω).
Μορφολογικά η ιπτάμενη μορφή θυμίζει την εικονογράφηση του ήρωα, έχει ημι-
αφηρημένη όψη (σύμφωνα με το στιλ και τη μόνιμη σχεδόν τεχνοτροπία του γλύπτη),
και μνημειακή διάσταση, όπως ταιριάζει στον ύψιστο ρόλο του «φύλακα-προστάτη».
Το έντονο κόκκινο χρώμα είναι το γνώριμο της ζωγραφικής και της γλυπτικής του
Κωστή Γεωργίου, για το οποίο θα μπορούσε να έχει το copyright, λόγω της μοναδικής
του ποιότητας. Η επιλογή είναι ευφάνταστη για δύο επί πλέον λόγους:
 προσδίδει στη μορφή την ένταση που έχουν μικροί φωτεινοί «ήλιοι» (Ταλώς
σημαίνει ήλιος) και
 το κόκκινο έρχεται ως η τέλεια αντίθεση μέσα στο απέραντο γαλάζιο του
ουρανού και της θάλασσας του Παλαιού Φαλήρου.
Τέλος, με βάση την εικονογραφική ιστορία τόσο της δυτικής τέχνης, όσο και της
χριστιανικής δεν υπάρχει κάτι που να συνδέει το γλυπτό με παραστάσεις δαιμόνων,

ΔΗΜΟΣ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ – ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ – ΤΕΡΨΙΧΟΡΗΣ 51 & ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ, 175 62 ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ

ΤΗΛΕΦΩΝΑ: 213 2020300, 213 2020285, e-mail: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

το αντίθετο. Ομοιότητες μπορεί να δει κανείς με αρχαία έργα τέχνης, καταξιωμένα από
την ιστορία της τέχνης.
Β) Η επίθεση στο συγκεκριμένο γλυπτό έχει άλλες όψεις: ευδιάκριτες και
δυσδιάκριτες. Μία από τις πρώτες είναι η μικροπολιτική (με μίγμα λαϊκισμού). Μια
άλλη είναι ότι η φαντασία ορισμένων συμπολιτών μας δεν έχει όρια, ξεπερνά και
εκείνη των καλλιτεχνών και μπερδεύουν τις χολιγουντιανές φαντασιώσεις με την
πραγματική τέχνη, που έχει βαθιά ερείσματα στην αρχαία ελληνική, από την οποία
κατά κανόνα εμπνέεται ο Κωστής Γεωργίου. Η δεύτερη, η σχετικά δυσδιάκριτη όψη,
έχει να κάνει με την απόπειρα από ορισμένους κύκλους, που, με αφορμή την τέχνη
επιδιώκουν να χαλιναγωγηθεί η ελεύθερη έκφραση και ακόμα να φιμωθούν φωνές
που συχνά λένε αυτό που δεν «αρέσει». Στόχος τους είναι να καταστήσουν εαυτούς
κυρίαρχους του παιχνιδιού, ακόμα και αυτού που δεν γνωρίζουν καν τους κανόνες
ούτε θέλουν να μάθουν.
Η λογοκρισία και τα λαϊκά δικαστήρια δεν είναι άγνωστα στην ελληνική πολιτική και
πολιτισμική ιστορία. Ας μην πάμε μακριά. Το πιο κοντινό παράδειγμα «φίμωσης» είναι
το επεισόδιο από την έκθεση «Outlook”, που έγινε στην Αθήνα το 2003. Είναι μια
περίπτωση που προφανώς ορισμένοι θέλουν να επαναλάβουν ως «νικητές». Η
ιστορία όμως όταν επαναλαμβάνεται είναι μία μεγάλη φάρσα.
Ας αφήσουμε την τέχνη ελεύθερη. Είναι κρίμα για την Αθήνα που φιλοξένησε τη
«Ντοκουμέντα» να ασχολείται με τη συλλογή υπογραφών, που σαν μουτζούρες
λερώνουν ένα λαμπρό έργο τέχνης¨.

Μιλτιάδης Μ. Παπανικολάου
Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης
π. Κοσμήτορας Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.
Θεσσαλονίκη, 28/12/2017


casa victoria barkiza



φιλικά μέσα....

glyfada metropolitan

ShareNews 13

BANNERS PROTASEIS 1

acp advertising, Βάρκιζα, σταμπάδικο,νότια προάστια, φωτοτυπίες, καμβάς, μπλούζε,διαφημιστικά δώρα, γάμος,Μπλούζες,στάμπες,συγκροτήματα,στάμπες,πενταήμερηεκδρομή,σχολείου,τουριστικά,μπλουζάκια,αστείες,ατάκες,σχολικές,εκδηλώσεις,γυμναστικές,επιδείξεις,ποδιές,υφασμάτινες,τσάντες,Ζακέτες,Φούτερ,Fleece,αναπτήρες,σπίρτα,Κούπες,καπέλα,αναπτύρες,κορνίζες,μαξιλαράκια,φωτογραφίες,παιδικά,δωμάτια,Ποτήρια,Μπουκάλια,Θερμός,Σεϊκερ,Λάβαρα,Μαγνητάκια,άλλα,φωτογραφικά,είδη,Μεταλλικά,στυλό,Πένες,Μεταλλικά,μπρελόκ,Πλαστικά,μπρελόκ,Κονκάρδες,πίνακες,καμβά,ψηφιακές,εκτυπώσεις,Κρύσταλλα,Πέτρες
cp advertising, Βάρκιζα, σταμπάδικο,νότια προάστια, φωτοτυπίες, καμβάς, μπλούζε,διαφημιστικά δώρα, γάμος,Μπλούζες,στάμπες,συγκροτήματα,στάμπες,πενταήμερηεκδρομή,σχολείου,τουριστικά,μπλουζάκια,αστείες,ατάκες,σχολικές,εκδηλώσεις,γυμναστικές,επιδείξεις,ποδιές,υφασμάτινες,τσάντες,Ζακέτες,Φούτερ,Fleece,αναπτήρες,σπίρτα,Κούπες,καπέλα,αναπτύρες,κορνίζες,μαξιλαράκια,φωτογραφίες,παιδικά,δωμάτια,Ποτήρια,Μπουκάλια,Θερμός,Σεϊκερ,Λάβαρα,Μαγνητάκια,άλλα,φωτογραφικά,είδη,Μεταλλικά,στυλό,Πένες,Μεταλλικά,μπρελόκ,Πλαστικά,μπρελόκ,Κονκάρδες,πίνακες,καμβά,ψηφιακές,εκτυπώσεις,Κρύσταλλα,Πέτρες
acp advertising, Βάρκιζα, σταμπάδικο,νότια προάστια, φωτοτυπίες, καμβάς, μπλούζε,διαφημιστικά δώρα, γάμος,Μπλούζες,στάμπες,συγκροτήματα,στάμπες,πενταήμερηεκδρομή,σχολείου,τουριστικά,μπλουζάκια,αστείες,ατάκες,σχολικές,εκδηλώσεις,γυμναστικές,επιδείξεις,ποδιές,υφασμάτινες,τσάντες,Ζακέτες,Φούτερ,Fleece,αναπτήρες,σπίρτα,Κούπες,καπέλα,αναπτύρες,κορνίζες,μαξιλαράκια,φωτογραφίες,παιδικά,δωμάτια,Ποτήρια,Μπουκάλια,Θερμός,Σεϊκερ,Λάβαρα,Μαγνητάκια,άλλα,φωτογραφικά,είδη,Μεταλλικά,στυλό,Πένες,Μεταλλικά,μπρελόκ,Πλαστικά,μπρελόκ,Κονκάρδες,πίνακες,καμβά,ψηφιακές,εκτυπώσεις,Κρύσταλλα,Πέτρες

acp logo 16 1

NotosNet YouTube