Η πρωτοβουλία πολιτών Γλυφάδας Ανοιχτοί ορίζοντες εξεδωςαν ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία:
Προϋπολογισμό λιτότητας και Τεχνικό Πρόγραμμα χωρίς νέα έργα ψήφισε για το 2015 το Δημοτικό Συμβούλιο, στις 16/12/14, με την πλειοψηφία της Δημοτικής Αρχής. Δύο πράγματα αναδείχτηκαν κατά την ψήφιση αυτή:
Η λογική υποβάθμισης του Δημοτικού Συμβουλίουαπό την Δημοτική Αρχή, ηοποία, το κορυφαίο αυτό θέμα και πολλά άλλα μέχρι τώρα, το «πέρασε» με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς προηγούμενο διάλογο, με εισηγήσεις την τελευταία στιγμή και ελλιπή ενημέρωση.
- Η έλλειψη προετοιμασίας της Δημοτικής Αρχής, η οποία επι 6,5 μήνες, από τότε που εκλέχθηκε, δεν μπόρεσε να ετοιμάσει έγκαιρα τον προϋπολογισμό, τον οποίο ψήφισε την τελευταία στιγμή και εκτός προθεσμίας.
- Ως προς τον Προϋπολογισμό και το Τεχνικό Πρόγραμμα τώρα, πολύ συνοπτικά επικεντρώνουμε την προσοχή μας στα παρακάτω:
Τεχνικό Πρόγραμμα.
- Πρόκειται για ένα συρρικνωμένο Τεχνικό Πρόγραμμα που δεν προβλέπει νέα έργα, δεν μπορεί να λύσει προβλήματα, ούτε καν τις ανάγκες συντήρησης μπορεί να καλύψει, πόσο δε μάλλον να συμβάλλει στην ανάπτυξη της πόλης.
- Μηδενικές είναι οι προβλέψεις του για έργα κοινωνικής πολιτικής. Ούτε ένας παιδικός σταθμός δεν προγραμματίζεται να κατασκευαστεί, όταν μάλιστα υπάρχει έτοιμη μελέτη και ιδιόκτητο οικόπεδο του Δήμου για αυτό το σκοπό.
- Μηδενικές είναι και πραγματικές προβλέψεις για έργα ομβρίων, απλώς αναγράφονται εικονικά τέσσερεις τίτλοι έργων με πίστωση 0,1€ ο καθένας.
- Εκτός μιας μικρής πίστωσης 150.000€ για την Πλατεία Καραϊσκάκη, καμία νέα πλατεία ή παιδική χαρά δεν προγραμματίζεται, αν και υπάρχουν χρήματα από το πρασινόσημο και είχαμε βαρύγδουπες προεκλογικές δηλώσεις του κ. Δημάρχου για ένταξη τέτοιων έργων στο Πράσινο Ταμείο.
- Καλύτερη είναι η εικόνα ως προς τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων, παραμένειόμως ως εικονικό έργο η προσθήκη 5 αιθουσών στο 16ο Δημοτικό Σχολείο, η εκκρεμότητα του 18ου Δημοτικού για άλλη μια χρονιά (ο «σκελετός» της περιοχής Καραχάλιου), καθώς και άλλες χρονίζουσες κτιριακές ανάγκες (6 νηπιαγωγεία, επέκταση 5ου γυμνασίου – λυκείου, κατασκευή 2ου και 3ου λυκείου κ.α.).
Αν και το 50% των δρόμων έχουν ανάγκη άμεσης ασφαλτόστρωσης, μόνο 73.800€ περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, αφαιρέθηκε η ανακατασκευή τμημάτωντης οδού Γούναρη που ήταν υπο δημοπράτηση και δεν αναγράφεται κανένα άλλο έργο οδοποιίας.
Μηδενικές είναι και οι προβλέψεις για νέα έργα πεζοδρομίων, καθαριότητας, λιμενικά, ηλεκτρομηχανολογικά, οικοδομικά κλπ.
ΕΣΠΑ. Αποκαρδιωτική είναι και η εικόνα ως προς την ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ, όπου προεκλογικά ο κ. Δήμαρχος αυτοπαρουσιαζόταν ως ο ειδικός και ικανός να μας «γεμίσει» Ευρωπαϊκά κονδύλια.
Από το ΕΣΠΑ 2007 – 2013, εκτός από το ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ και κάποια άλλα μικροποσά, ο Δήμος μας δεν έχει τίποτα άλλο να περιμένει. Η απορροφητικότητά του, παρά τα όσα αναληθή λέγονταν από απερχόμενο και νυν Δήμαρχο για 17.000.000€, είναι περίπου 1.300.000€ και θα φτάσει με τις υπογεγραμμένες συμβάσεις στο 1.800.000€.
Κατά το παρελθόν είχαν υποβληθεί για έγκριση χρηματοδότησης, αλλά χωρίς τύχη, διάφορα έργα (ομβρίων, αναπλάσεων, σχολείων κλπ) τα οποία αναγράφονται και στο φετινό Τεχνικό Πρόγραμμα με πίστωση ενός λεπτού (0,1€), δηλαδή εικονικά.
Η νέα Δημοτική Αρχή δεν παρουσίασε, μέχρι τώρα, κανένα σχεδιασμό για το νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2010. Πρόσφατα κατέθεσε, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αίτημα προς το ΥΠΕΚΑ για ένταξη στα εμπροσθοβαρή έργα, ενός τίτλου έργου, για το κέντρο της πόλης, χωρίς καν προϋπολογισμό και μελέτη. Εμπροσθοβαρές όμως σημαίνει δημοπρατημένο ή προς δημοπράτηση έργο, κι αυτό που κατέθεσε δεν είναι τίποτα από τα δύο. Γιατί άραγε δεν αξιοποίησε κάποιο ή κάποια από τα κατατεθειμένα στο προηγούμενο ΕΣΠΑ για τα οποία υπάρχουν μελέτες και τεύχη δημοπράτησης;
Μελέτες. Μεγάλο ερωτηματικό γεννά και η πενιχρή πρόβλεψη μελετών. Ενώ ο κ. Δήμαρχος δήλωνε ότι θα δώσει βάρος στις μελέτες, γιατί χωρίς αυτές δεν μπορεί να διεκδικήσει κονδύλια, φέτος ο συνολικός προϋπολογισμός μελετών είναι μόνο 109.880€, ο μικρότερος της τελευταίας 10ετίας, κατά 40% μικρότερος του περσινού και 6,5 φορές μικρότερος από αυτόν του 2010. Ανάμεσα στις προβλεπόμενες μελέτες δεν υπάρχει ούτε μία που να αφορά στο νέο ΕΣΠΑ!
Προμήθειες και λοιπές δαπάνες (εργασίες – υπηρεσίες). Εδώ πλέον μπορούμε να μιλάμε για το βασίλειο των κατατμήσεων και των απ’ ευθείας αναθέσεων. Σε αντίθεση με τα έργα, υπάρχει μια τεράστια αύξηση των κονδυλίων, που αθροιστικά φτάνει σχεδόν στο 60% (από 5.134.085 σε 8.108.972€). Με μια γρήγορη καταμέτρηση ο καθένας διαπιστώνει 134 τίτλους προμηθειών και υπηρεσιών με προβλεπόμενα ποσά στο όριο της απ’ ευθείας ανάθεσης ή του πρόχειρου διαγωνισμού και αν συναθροιστούν και οι προβλέψεις των πρόσφατων αναμορφώσεων που μεταφέρθηκαν για το 2015 ως προμήθειες και λοιπές δαπάνες σε εξέλιξη, τότε ο αριθμός ξεπερνάει τους 180!
Πρόκειται για ένα καθαρό δείγμα των προθέσεων της Δημοτικής Αρχής ως προς τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος. «Σπρώχνονται» χρήματα προς τις προμήθειες και τις λοιπές δαπάνες και με την μέθοδο των κατατμήσεων τον έλεγχο, στο μεγαλύτερο μέρος των δαπανών, τον έχει προσωπικά ο Δήμαρχος ίσως και κάποιοι Αντιδήμαρχοι.
Αξίζει να κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά στον τομέα της καθαριότητας, γιατί συμμετέχει με τη «μερίδα του λέοντος» στις προμήθειες, κατέχοντας το 58,3% των κονδυλίων (2.652.201,6 €). Είναι ένας κοστοβώρος τομέας που καλύπτει το 1/3 των δαπανών του Δήμου (πάνω από 3 εκ. € κόστος μόνο η χωματερή), όπου η Δημοτική Αρχή δεν κράτησε τη δέσμευσή της για μείωση των τελών κατά 10% (πρότασή μας είναι για μείωση 20%). Επίσης δεν έχει ξεκαθαρίσει τις θέσεις της ως προς την εφαρμοζόμενη ανακύκλωση που έχει αποτύχει και δεν έχει παρουσιάσει ακόμα τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων, όπως ζητάει με επιστολή της η νέα Περιφερειάρχης.
Προϋπολογισμός.
Ήδη αναφερθήκαμε σε αρκετά ζητήματα που αφορούν στον προϋπολογισμό του Δήμου για το 2015, όπου για άλλη μια φορά απουσίαζε μια ουσιαστική εισηγητική έκθεση στην οποία να αναφέρεται με ποια κριτήρια έγιναν οι επιλογές, ποιες είναι οι αποτιμήσεις των μέχρι τώρα επιδόσεων, ποιες είναι οι διεκδικήσεις της Δημοτικής Αρχής απέναντι στην Κυβέρνηση, σε ποια θέματα υπάρχει συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής κ.α.
Είναι φανερό ότι ο προϋπολογισμός που ψηφίστηκε είναι κομμένος και ραμμένος στα μέτρα των ακολουθούμενων κυβερνητικών πολιτικών της λιτότητας για τη χώρα και τις μειώσεις των κρατικών επιχορηγήσεων στο -60%, ενώ για το ΕΣΠΑ μιλήσαμε πιο πριν.
Συνοπτικά ως προς τα έσοδα:
- Οι εισπράξεις απο τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού αναγράφονται αυξημένες κατά 1.818.524€ σε σχέση με τις περσινές και αναρωτιέται κανείς πως θα γίνει αυτό αφού τα τέλη έμειναν στάσιμα;
- Μηδενικά είναι τα έσοδα από τα διαφημιστικά πλαίσια και από τις διαφημίσεις (μόνο 2.000€) όταν στην πόλη υπάρχουν 385 πλαίσια σε στέγαστρα στάσεων λεωφορείων,52 τύπου ρακέτα ή ρολόγια στα πεζοδρόμια και 2 τύπου πύργος σε πλατείες. Από το 2011 και μετά που διαλύθηκε η ΔΕΑΠ ο Δήμος δεν εισπράττει ούτε ευρώ απ’ αυτά, ενώ οι εταιρείες τα λειτουργούν κανονικά. πρόκειται για εκατομμύρια.
- Για τα πρόστιμα του ΚΟΚ κάποτε αναγράφονταν στα έσοδα 4,5 εκατ. €, τώρα μόνο 1 εκατ. Τι έγινε; Σταμάτησαν τα όργανα να γράφουν παραβάσεις ή έγιναν τόσο καλοί οδηγοί οι Έλληνες;
- Μηδενικά είναι τα έσοδα από τη Δημοτική Επιχείρηση, για την οποία ο Δήμος εξακολουθεί να επιβαρύνεται το κόστος μισθοδοσίας 9 εργαζομένων που μετατάχθηκαν μεν , αλλά εργάζονται ακόμα στο Γκολφ.
- Για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπου παλαιά εισπράττονταν κοντά στα 2 εκατ. €, φέτος προβλέπονται μόνο 250.000€, τη στιγμή που συνεχώς ανοίγουν νέα, κατακλύζοντας κοινόχρηστους χώρους και πεζοδρόμια.
Για τις δαπάνες.
- Ακόμα μικρότερο (κατά 7,5%, από 11.475.000€ σε 10.620.283€) είναι το προβλεπόμενο ποσό για τους μισθούς των εργαζομένων, οι οποίοι είναι τα μεγάλα θύματα, με τις αποδοχές τους να έχουν μειωθεί πάνω από 50% από το 2010 και μετά.
- Μικροποσά, ανάξια λόγου, προβλέπονται στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής (Δημοτικό Κέντρο Πρόληψης, Βοήθεια στο Σπίτι, στήριξη ενδεών, κοινωνικές δομές κλπ), ενώ είναι παγωμένες, στα ήδη πολύ χαμηλά επίπεδα, οι δαπάνες για τα σχολεία και τους παιδικούς σταθμούς.
Οι επενδύσεις είναι ο καθρέφτης για την αναπτυξιακή προοπτική του κάθεπροϋπολογισμού. Από το προβλεπόμενο ποσό των 11.386.071€, αν αφαιρέσουμε το 1.390.000€ που είναι το πλασματικό τμήμα της επιχορήγησης για το Δημοτικό Στάδιο (η έγκριση για το 2014 είναι 435.000€), τότε θα δούμε ότι το ποσοστό τους επι τουπροϋπολογισμού είναι στο 16%. Πως μπορεί να αναπτυχθεί αυτή η τεράστια πόλη με πολεοδομικό ιστό 14.250.000 στρεμ. μ’ αυτά τα πενιχρά ποσά, που στην πράξη ούτε κι αυτά υλοποιούνται; (Η υλοποίηση είναι συνήθως γύρω στο 50%)
Θα ήταν παράλειψή μας να μην αναφερθούμε και στο τρομακτικό ποσό των 11.917.816€ που είναι οι προβλέψεις ΜΗ ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ βεβαιωμένων υπολοίπων, που αναγράφονται στα έξοδα και ισοσκελίζει τον προϋπολογισμό των 63.121.424,69€, αποτελώντας το 19.35% επι του συνόλου των εξόδων!
Συμπερασματικά, όσο καλή προαίρεση να έχει κανείς, δεν μπορεί να μην αναρωτηθείπως μ’ έναν τέτοιο προϋπολογισμό θα διοικηθεί αυτή η πόλη προς όφελος των κατοίκων; πως θα λυθούν έστω κάποια απ’ τα ποιοτικά προβλήματά της; πως θα εισπραχθούν όσα ο Δήμος δικαιούται; πως θα τα αξιοποιήσει σωστά;
Είναι μερικά καυτά ερωτήματα στα οποία ο προϋπολογισμός δεν δίνει απαντήσεις, γι’ αυτό και οι ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ τον καταψήφισαν, προπαντός όμως γιατί όσο και αν ψάξαμε δεν είδαμε πουθενά το ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟ!