Ανακοίνωση της Ρι.Κι.Π. Β.Β.Β.
Για μία ακόμη φορά η τοπική κοινωνία και οι σύλλογοι της πόλης βρίσκονται αντιμέτωποι σε μία οργανωμένη προσπάθεια
για άκρατη εμπορευματοποίηση ευαίσθητων περιοχών, θαλασσίου παράκτιου και νησιωτικού οικοσυστήματος.
Όπως ολόκληρη η παράκτια ζώνη του Σαρωνικού βάλλεται από ασύδοτους επιχειρηματίες που την πληγώνουν ανεπανόρθωτα ,
έτσι και η νησιωτική ( μικρές αλλά σημαντικές ιστορικά και περιβαλλοντικά βραχονησίδες ) μπαίνει στο στόχαστρο τους για την
επίτευξη του εύκολου κέρδους. Κέρδους ιδιωτικού που το βάζουν υπεράνω όλων των κοινών αγαθών και της κοινωνίας που τα στερείται.
Όταν η πολιτεία και οι φορείς αδρανούν ή το χειρότερο «στηρίζουν» σχέδια που έχουν σαν σκοπό το κέρδος των λίγων, χωρίς να
υπολογίζουν τα προβλήματα που δημιουργούν στην κοινωνία και το περιβάλλον, τότε η αυθόρμητη αντίδραση των πολιτών είναι
η ανάληψη δράσης για την ματαίωση τους.
Η Υδρούσα – Κατραμονήσι (σύμπλεγμα νήσων) έχει παραδοθεί από καιρό, με «σύννομο» τρόπο σε ιδιώτες , που προσπαθούν να
εφαρμόσουν ένα επιχειρηματικό πλάνο πλήρους εμπορευματοποίησης της. Πλάνο για να έχουν απλά κέρδη.
Ευαγγελίζονται τη δημιουργία ενός «πρότυπου πάρκου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, πολιτισμού και ερμηνείας περιβάλλοντος –
ανάδειξης φυσικού τοπίου – διαχείρισης επισκεψιμότητας», ενώ στην ουσία με την πλήρη υλοποίηση όσων πραγματικά έχουν σκοπό
να κάνουν, είναι στην πραγματικότητα ένα «πάρκο» που μόνο περιβαλλοντική εκπαίδευση δεν θα προσφέρει και θα υποβαθμίσει
συνολικά το περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής.
Γιατί όσα τεχνηέντως διαρρέουν στον τύπο, για τα σχέδια που θα υλοποιήσουν στην Υδρούσα, είναι ξεκάθαρα πέρα και έξω από
αυτά που οι μελέτες διαμόρφωσης ορίζουν.
Μελέτες διαμόρφωσης που με πιέσεις και μεσολάβηση ισχυρών φίλων τους κατάφεραν να εγκριθούν και προσπαθούν να μας επιβάλλουν .
Ας τα ξεδιαλύνουμε για να γίνει σαφές ότι και οι πολίτες επαγρυπνούν και ενημερώνονται. Η μεγάλη σημασία της νήσου Υδρούσας είναι
γνωστή από την αρχαιότητα και ακόμη και σήμερα εποπτεύεται από την αρχαιολογική υπηρεσία για όλες τις επεμβάσεις επί του εδάφους της
(βρίσκονται ακόμη επιφανειακά αρχαία κεραμικά θραύσματα.
Υπάρχουν επίσης και εκτεταμένα οχυρωματικά έργα σε άριστη κατάσταση από τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο.
Όσο αφορά την χλωρίδα το νησί είναι χαρακτηρισμένο σαν δασικό με χαμηλή έντονη αυτοφυή βλάστηση .
Και η πανίδα της νήσου είναι σημαντική. Περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό από αγριοκούνελα που μέχρι την δημοσιοποίηση
του επενδυτικού σχεδίου ήταν εκατοντάδες και σήμερα δυστυχώς έχουν περιέργως λιγοστέψει. Παράξενο είναι επίσης που οι εκθέσεις
των μελετών διαμόρφωσης δεν τα αναφέρουν, ίσως «προφητικά» ).
Στο νησί βρίσκουν καταφύγιο και μεταναστευτικά σμήνη πουλιών και είναι σημαντικό σημείο ελέγχου καταγραφής και δακτυλίωσης πτηνών.
Σίγουρα πρέπει να αναφέρουμε και το παράλιο και θαλάσσιο οικοσύστημα που είναι πολύ σημαντικό, οι ερασιτέχνες ψαράδες και δύτες το
εξιστορούν και αναφέρουν και την ύπαρξη θαλάσσιων χελωνών.
Σε ένα τόσο σημαντικό από κάθε άποψη νησί, οι με δικαστική «συνδρομή» ιδιοκτήτες θέλουν να επενδύσουν και να εφαρμόσουν επιχειρηματικό
σχέδιο, και όπως σε συνεντεύξεις τους δηλώνουν, θα προσελκύσουν χιλιάδες επισκέπτες.
Η προσέγγιση θα γίνεται με ακτοπλοϊκό δρομολόγιο πιθανόν από Γλυφάδα, αρχικά είχε μελετηθεί ο απόπλους να γίνεται από Βούλα αλλά λόγω
αντιδράσεων μάλλον απεφεύχθη (απέναντι από το Ασκληπιείο)
Τα προσφερόμενα στο νησί θα είναι η διεξαγωγή δεξιώσεων – τελετών γάμου – φαγητό, ποτό – θαλάσσια και υπαίθρια σπορ – σκίαστρα –
πλωτές εξέδρες με ολοήμερη λειτουργία-υπόσκαφη εκκλησία – ντησελογεννήτρια – δίκτυο φωτισμού – παραστάσεις – ένα τοπόσημο
«τα φτερά του Δαίδαλου» με ύψος 12 μέτρων- σίγουρα θα χρειαστούν και λιμενικές εγκαταστάσεις και ότι άλλο «πουλάει» .
Αυτά τα σχέδια με την υπέρμετρη επισκεψιμότητα θα μολύνουν την θάλασσα με τα συχνά δρομολόγια και οι εμπορικές χρήσεις και
δραστηριότητες θα επιβαρύνουν το νησιωτικό οικοσύστημα ( λύματα τουαλετών-μαγειρείων σκουπίδια, ηχορύπανση, φωτορύπανση, κλπ)
και θα αλλοιώσουν το νησί και την θάλασσα, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση της ποιότητος ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών της παραλίας.
Η εφαρμογή όλων αυτών πάνω στο νησί είναι σε πλήρη αντίθεση με το Π.Δ. ΦΕΚ 254 Δ’ / 5.3.2004 το οποίο είναι σε ισχύ, που καθορίζει ζώνες
προστασίας και χρήσεις γης και όρους και περιορισμούς δόμησης στην παραλιακή ζώνη της Αττικής, που το ορίζει στην ζώνη 1γ που έχει χρήσεις
μόνο, αποκατάστασης φυσικού τοπίου Αττικής χλωρίδας και πανίδας , καθώς και προστασίας και ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων.
Στη ζώνη 1γ διατηρείται το φυσικό ανάγλυφο και επιτρέπεται η διαμόρφωση διαδρομών περιπάτου – ποδηλάτου και απαγορεύεται η δόμηση.
Με απόφαση του Ε’ τμήματος Συμβουλίου της Επικρατείας 3222/2006 , που πάρθηκε μετά από αίτημα των «ιδιοκτητών» της νήσου, ορίζεται
τελεσίδικα ότι δεν επιτρέπεται η δημιουργία ακτής κολύμβησης με λουτρικές εγκαταστάσεις.
Η μελέτη διαμόρφωσης που ενέκρινε ο Ο.Ρ.Σ.Α. με την 20η απόφαση της 1.10.2008 μετά από πιέσεις ορίζει προσωρινές
κατασκευές χωρίς θεμελίωση και ήπιες διαμορφώσεις, που όμως θα απομακρύνονται κάθε χρόνο μετά το τέλος της θερινής περιόδου
και θα στήνονται ξανά στην αρχή της .
Αυτή η διαμόρφωση με την καθοριστική δέσμευση για ολιγόμηνη ετήσια χωροθέτηση των προσωρινών κατασκευών που ελέγχονται από
την υπηρεσία δόμησης και την τεχνική υπηρεσία του Δήμου, δεν τους άρεσε καθόλου. Ο Δήμος οφείλει να παρεμβαίνει και να ελέγχει,
γιατί το Δημοτικό Συμβούλιο με παρέμβαση πολιτών και συλλόγων πήρε ομόφωνη απόφαση(419/1.12.2013),να αποτρέψει την
εμπορευματοποίηση και εκποίηση της φυσικής κληρονομιάς μας.
Η Υδρούσα (Κατραμονήσι)έχει οριοθετημένο αιγιαλό και παραλία με το ΦΕΚ 149 Δ /25.5.1973 και με την παραχώρηση
στους Δήμους της απλής χρήσης και προστασίας των αιγιαλών στα διοικητικά όρια τους, ο Δήμος έχει την αποκλειστική εποπτεία -
αρμοδιότητα επί του αιγιαλού και της παραλίας της νήσου, ΦΕΚ 578 Β / 9.4.2015.
Με τα αρχικά επενδυτικά σχέδια να μην είναι άμεσα υλοποιήσιμα, αναζητήθηκαν χρηματοδότες για την στήριξη και συνέχιση των
προσπαθειών για την ολοκλήρωση τους.
Στα πλαίσια αυτά κατέφυγαν, λόγω του δασικού χαρακτήρα της νήσου και ζήτησαν και να πάρουν έγκριση για μελέτη διαμόρφωσης σαν
χώρος διημέρευσης και υπαίθριας αναψυχής σε δασικές εκτάσεις με την απόφαση του Υπουργού Γεωργίας 66102/970 κεφ. Γ’
& κεφ. Δ’ (ΦΕΚ 170 Β 14.3.1995). Η μελέτη εγκρίθηκε τελικά από την «αμαρτωλή» Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής – γραφείο Γενικού
Γραμματέα, Ηλία Λιακόπουλου, μετά από προφορική διαταγή του Γενικού Διευθυντή Δασών, ( αρ.πρωτ. 507/10.4.2012 ) .
Η έκδοση από την Δασική Υπηρεσία μιας πανόμοιας μελέτης διαμόρφωσης με αυτή του Ο.Ρ.Σ.Α. σε περιοχή με κυρίαρχα χαρακτηριστικά
αυτά των παράκτιων ζωνών που προστατεύεται ολικά για αυτό το λόγο από το Π.Δ. ΦΕΚ 254 Δ’ / 5.3.2004 (που καθορίζει ζώνες προστασίας
και χρήσεις γης και όρους και περιορισμούς δόμησης στην παραλιακή ζώνη της Αττικής, που το ορίζει στην ζώνη 1γ που έχει χρήσεις μόνο
αποκατάστασης φυσικού τοπίου Αττικής χλωρίδας και πανίδας , καθώς και προστασίας και ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων), είναι το
λιγότερο ανεδαφική, έξω από την επιστημονική πρακτική και έγινε με υπέρβαση των ορίων που προσδιορίζονται από την υφιστάμενη νομοθεσία.
Ο μόνος λόγος για την νέα μελέτη διαμόρφωσης που εγκρίθηκε από την Δασική Υπηρεσία, είναι για να μην έχουν τον έλεγχο και την επίβλεψη για
την τήρηση των νόμων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου.
Η ενορχηστρωμένη προσπάθεια τους θα αποτύχει γιατί στηρίζεται σε σαθρή βάση.
Εάν έγιναν ιδιοκτήτες με δίκες, χωρίς ουσιαστικό αντίλογο, πριν πολλά χρόνια, μην ευελπιστούν ότι και σήμερα τα δεδομένα θα είναι ευνοϊκά.
Η κατάσταση άλλαξε και η κοινωνία είναι τώρα περισσότερο έτοιμη για να αντιμετωπίσει τέτοιες προκλήσεις.
Η Ρι.Κι.Π. Β.Β.Β. θα στηρίξει κάθε προσπάθεια πολιτών για την διατήρηση της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς και διασφάλιση
των όρων ποιοτικής διαβίωσης.