Στα Πανεπιστήμια μπορούν να πάνε και πάλι οι φοιτητές που έχουν διαγραφεί και να ζητήσουν την επανεγγραφή τους.
Όπως είπε ο υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς, επισημαίνοντας τη σχετική διάταξη που υπάρχει στο πολυνομοσχέδιο που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή, η επανεγγραφή θα είναι άμεση και γίνεται όταν τη ζητήσει ο ενδιαφερόμενος φοιτητής. Ο υπουργός αναφερόμενος στο θέμα των «αιώνιων» φοιτητών τόνισε ότι όποιος εισαχθεί στα Πανεπιστήμια διατηρεί τον τίτλο του φοιτητή μέχρις ότου πάρει το πτυχίο του.
Σε ό,τι αφορά στο θέμα «Φοιτητική ιδιότητα και διαγραφές» στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνεται:
«Για την προστασία των πλέον αδύναμων μελών εντός του φοιτητικού σώματος, των εργαζόμενων φοιτητών, η φοιτητική ιδιότητα αποκτάται με την εγγραφή τους στο Τμήμα και διατηρείται μέχρι την απονομή του τίτλου σπουδών. Απαγορεύεται ρητά η μη αμειβόμενη εργασία προπτυχιακών, μεταπτυχιακών φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων.Η Σύγκλητος είναι το αποφασιστικό όργανο για τη συγκρότηση και λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας, των Εταιρειών Διαχείρισης Περιουσίας και κάθε άλλης δραστηριότητας που αναπτύσσεται από τα Τμήματα των ΑΕΙ».
Ο υπουργός θεωρεί ότι με την επιστροφή των «αιωνίων» φοιτητών στα Πανεπιστήμια αίρεται οριστικά το ψευδοπρόβλημα των αιωνίων φοιτητών διότι επιτρέπεται στον φοιτητή να καθυστερήσει τις σπουδές του, να επανεγγραφεί και να διεκδικήσει τις σπουδές δεδομένου ότι δεν επιβαρύνει σε τίποτα τη λειτουργία των Πανεπιστημίων.
Σύμφωνα με το σχέδιο της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ξεκινώντας από τον περασμένο Σεπτέμβριο θα διαγράφονταν από τα μητρώα όλων των πανεπιστημίων και ΤΕΙ της χώρας 200.000 φοιτητές, χωρίς να δινόταν καμία επιπλέον μεταβατική περίοδος. Ο θεσμός των «αιώνιων» φοιτητών αποτελεί ελληνικό φαινόμενο με ένα μεγάλο ποσοστό να μην παίρνει το πτυχίο του στον προβλεπόμενο χρόνο απόκτησης του.
Αλλαγές παντού
Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης περιλαμβάνει πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή. Οπως επεσήμανε ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς τώρα αρχίζει ο διάλογος για το σύνολο των αλλαγών, ωστόσο οι πρώτες «κινήσεις» περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο.
Συγκεκριμένα επαναφέρεται το άσυλο στα πανεπιστήμια, ενώ οι φοιτητές (σε ποσοστό 70%) θα συμμετέχουν στα εκλεκτορικά σώματα για την επιλογή πρυτανικών αρχών των ΑΕΙ. Ο κ. Μπαλτάς θα δώσει διορία περίπου έναν χρόνο στους ήδη εκλεγμένους πρυτάνεις προκειμένου να γίνουν εκλογές με τον νέο νόμο δίνοντας δικαίωμα στους νυν πρυτάνεις να θέσουν εκ νέου υποψηφιότητα.
Παράλληλα καταργούνται τα Συμβούλια Ιδρυμάτων ενώ μπορούν τα Πανεπιστήμια, σύμφωνα με τον υπουργό, να έχουν Συμβούλια γνωμοδοτικού χαρακτήρα που τα ίδια θα ορίζουν ενώ παράλληλα αναφέρθηκε και στην ανάγκη ελέγχου των οικονομικών των ΑΕΙ.
Μία ακόμα σημαντική αλλαγή είναι αυτή του τρόπου εκλογής των διευθυντών των σχολείων.
Ο κ. Μπαλτάς ξεκαθάρισε ότι το άσυλο έχει ήδη παραβιαστεί στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, θεωρώντας ωστόσο οτι η υπόθεση θα εκτονωθεί.
Σε ό,τι αφορά στο άσυλο θα ξεκινήσει διάλογος για την έννοια του ασύλου. Διάλογος αναμένεται να ξεκινήσει και για την αλλαγή του εξεταστικού συστήματος καθώς αυτό που ανακοινώθηκε είναι μεταβατικό.
Ο κ. Μπαλτάς ερωτηθείς σχετικά με την τοποθέτηση των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης και τα σχόλια περί κομματικών τοποθετήσεων είπε οτι όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος.
Για το θέμα της επιλογής διευθυντών στα σχολεία επικράτησε τελικά οτι θα γίνεται με κάποιο ποσοστό (33%) από τους υπόλοιπους διδάσκοντες ενώ ο υποψήφιος για να πάρει τη θέση πρέπει να συγκεντρώνει το 20% των ψήφων. Τα υπόλοιπα μοριοδοτούμενα προσόντα θα υπολογίζονται στο 66%.
Εν αναμονή της επαναλειτουργίας της διεύθυνσης ιδιωτικής εκπαίδευσης οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί θα βρίσκονται υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, όπως επίσης και τα προγράμματα αυτών ενώ καταργούνται τα φροντιστήρια που γίνονταν σε ιδιωτικά σχολεία. Τα φροντιστήρια μάλιστα, ο κ. Μπαλτάς τα χαρακτήρισε ως «πληγή που πρέπει να γιατρευτεί» και αναφέρθηκε σε μια μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που πρέπει να γίνει.
Για το θέμα των μετεγγραφών ο υπουργός Παιδείας είπε ότι στο μέλλον θα είναι ελάχιστες, «αυτό πρέπει να το ξέρουν όλοι όταν συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους». Σε ό,τι αφορά τους φοιτητές στο ΕΜΠ και το ΑΠΘ, που το ΣτΕ απέρριψε τις μετεγγραφές ο κ. Μπαλτάς είπε οτι αναζητείται λύση ad hoc.
Με την κατάργηση του Συμβούλιου των Ιδρυμάτων επιστρέφουν στα εκλεκτορικά σώματα και η εκλογή για εξέλιξη ή μονιμοποίηση μελών ΔΕΠ. Τα 7μελή εκλεκτορικά σώματα των νόμων 4009/2011 και 4076/2012 διευρύνονται στη σύνθεσή τους σε 11μελή ή 15μελή ανάλογα με το μέγεθος του Τμήματος και συγκροτούνται στη βάση της συγγένειας του γνωστικού αντικειμένου των υπό κρίση μελών ΔΕΠ με εκλέκτορες από Τμήματα της ημεδαπής ή ομοταγή της αλλοδαπής
Ολες οι νομοθετικές ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο
Τράπεζα Θεμάτων (Πολυνομοσχέδιο και ν/σ Υφυπουργού)
Καταργείται η επιλογή θεμάτων των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων των μαθητών των Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ καθώς και των εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων (Τροπολογία στο νομοσχέδιο Υφυπουργού), αφαιρείται η λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων (Ε.Ο.Ε) και παραμένει η αρμοδιότητα αυτή εξ’ ολοκλήρου στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), ως προαιρετικό, συμβουλευτικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές (Πολυνομοσχέδιο).
Αξιολόγηση
Η κατάργηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων υλοποιεί την προγραμματική δέσμευση του . Η εγκαθίδρυση ενός συστήματος αποτίμησης του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου, με δημοκρατικό και συλλογικό τρόπο, ως μια συμμετοχική και δημοκρατική μεθοδολογία διάγνωσης προβλημάτων, αναζήτησης λύσεων και επεξεργασίας προτάσεων και μέτρων για την βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, είναι απαραίτητη. Το Υπουργείο θα προχωρήσει στην επεξεργασία του παραπάνω πλαισίου με επόμενο νομοθέτημα.
Φροντιστήρια, Κέντρα Ξένων Γλωσσών, Ιδιωτικά Σχολεία (Πολυνομοσχέδιο)
Ρυθμίζονται για πρώτη φορά ζητήματα εκπαιδευτικού περιεχομένου και ωραρίου των Φροντιστηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών. Καθορίζονται το ωράριο, οι αργίες και ο έλεγχος των αναλυτικών προγραμμάτων των Φροντιστηρίων και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών, καταργούνται τα εσωτερικά φροντιστήρια σε ιδιωτικά σχολεία και δίδεται η δυνατότητα στα αντίστοιχα όργανα εκπαιδευτικών και ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων να προχωρούν σε υπογραφή συλλογικών συμβάσεων με καλύτερους όρους εργασίας (μισθολογικούς, θεσμικούς) κατά τα ισχύοντα.
Ειδική Εκπαίδευση
Εναρμονίζονται τα ελληνικά δεδομένα με τις ευρωπαϊκές και Διεθνείς Συμβάσεις για τα δικαιώματα των Αναπήρων. Βελτιώνεται η λειτουργία του θεσμού της παράλληλης στήριξης καθώς θεσμοθετείται η συνεργασία των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης και του λοιπού προσωπικού των σχολείων και η από κοινού διαμόρφωση των προγραμμάτων και άλλων στοιχείων της σχολικής ζωής.
Ανασύσταση των τομέων και ειδικοτήτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που είχαν καταργηθεί με τους μνημονιακούς νόμους (Τροπολογία)
-Εξασφαλίζεται η λειτουργία των ειδικοτήτων σε συγκεκριμένα ΕΠΑΛ ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως η υπάρχουσα υποδομή καλύπτοντας τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών
-Ορίζονται οι ομάδες προσανατολισμού τα μαθήματα και το ωρολόγιο πρόγραμμα που θα ισχύσει στην Α΄ τάξη το σχολικό έτος 2015 -2016 για τους τομείς και ειδικότητες που ανασυσταίνονται.
-Το εκπαιδευτικό προσωπικό που βρισκόταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας – απόλυσης και επιστρέφει στις θέσεις που κατείχε στα σχολεία, προβλέπεται να αξιοποιηθεί στο έπακρο, για να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες της παροχής εκπαιδευτικού έργου.
- Μετά την επανασύσταση των οργανικών θέσεων από το Υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ρυθμίζονται θέματα των εκπαιδευτικών που επιστρέφουν στα ΕΠΑΛ σε οργανικές θέσεις εξασφαλίζοντας και όλα τα δικαιώματα που είχαν πριν τεθούν σε διαθεσιμότητα, ενώ τα ίδια δικαιώματα εξασφαλίζονται σε εκπαιδευτικούς από ΕΠΑΛ που καταργήθηκαν.
Κατάργηση της σύζευξης Πειραματικού και Προτύπου Σχολείου (Τροπολογία)
Αποφασίζεται:
- Η κατάργηση του όρου «πρότυπο-πειραματικό» σχολείο
- Ο διαχωρισμός των πειραματικών από τα πρότυπα
- Η μετατροπή της συντριπτικής πλειοψηφίας αυτών των υβριδικών σχολείων σε πειραματικά
- Ο ορισμός μόνο ενός περιορισμένου αριθμού από αυτά ως πρότυπα σχολεία, για ιστορικούς λόγους
- Στα πειραματικά σχολεία οι μαθητές/τριες θα επιλέγονται με κλήρωση στην τάξη εισόδου
- Στα πρότυπα τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής στην τάξη εισόδου θα ορίζεται με απόφαση της ΔΕΠΠΣ μετά από εισήγηση των Συλλόγων διδασκόντων και των ΕΠΕΣ των πρότυπων γυμνασίων.
Τροπολογία για την αναπλήρωση απωλεσθεισών ωρών διδασκαλίας
Σε περίπτωση απώλειας διδακτικών ωρών, η αναπλήρωσή τους εξασφαλίζεται με τους ακόλουθους τρόπους: α) Περικοπή περιπάτων και εκδρομών β) Περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών και γ) Αξιοποίηση των σχολικών εορτών (πραγματοποιούνται και οι εορτές και τα μαθήματα).
Επιλογή στελεχών (Τροπολογία)
Για τους υποψήφιους Διευθυντές σχολικών μονάδων
Απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να θέσουν υποψηφιότητα είναι η 8ετής διδακτική προϋπηρεσία και η πιστοποιημένη γνώση Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επιπέδου 1.
Ως επιπλέον μοριοδοτούμενα προσόντα των υποψηφίων θεωρούνται η διοικητική εμπειρία, η διδακτική εμπειρία, η παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και η γνώμη του Συλλόγου διδασκόντων του σχολείου, στο οποίο επιθυμούν να βάλλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης).
Κάθε υποψήφιος/α μπορεί να βάλει υποψηφιότητα σε δυο το πολύ σχολικές μονάδες, εφόσον έχει υπηρετήσει σε αυτές την τελευταία πενταετία.
Για τους Διευθυντές εκπαίδευσης
Απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να θέσουν υποψηφιότητα είναι η 10ετής διδακτική προϋπηρεσία και η πιστοποιημένη γνώση Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επιπέδου 1.
Ως επιπλέον μοριοδοτούμενα προσόντα των υποψηφίων θεωρούνται η διοικητική εμπειρία, η διδακτική εμπειρία, η παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και η γνώμη των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων της Περιφέρειας, στην οποία επιθυμούν να βάλλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης).
Κάθε υποψήφιος μπορεί να βάλλει υποψηφιότητα σε δυο το πολύ Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Ερευνα
Τίθεται ως πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας η χάραξη εθνικής πολιτικής έρευνας: Υπογραμμίζεται η υποχρέωση της Πολιτείας, όχι απλώς να συντηρήσει το ήδη υπάρχον ερευνητικό status quo, αλλά και να αναπτύξει θετικά μέτρα προστασίας του δημόσιου ερευνητικού πλούτου.
Τροποποιούνται και επαναδιατυπώνονται αμφίσημοι ή λανθασμένοι ορισμοί, όπως εκείνοι της βασικής έρευνας, της αριστείας και της αξιολόγησης.
Αναμορφώνεται το ΕΣΕΤΑΚ (Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας) μετονομαζόμενο σε Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΣΕΚ) και καθορίζεται η αποστολή του ως συμβουλευτικού σώματος που γνωμοδοτεί για την εθνική πολιτική στην Έρευνα και την Καινοτομία. Λαμβάνεται μέριμνα ώστε το νέο ΕΣΕΚ να συσταθεί με τρόπο γρήγορο και διαφανή, διαιρούμενο σε δύο επιτροπές (την επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας και την επιτροπή Καινοτομίας και Αναπτυξιακών Εφαρμογών)
Μέτρα επιτάχυνσης του νέου «ΕΣΠΑ»: Εισάγονται τροποποιήσεις που διευκολύνουν τις διαδικασίες και επιταχύνουν την απορρόφηση κονδυλίων σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
Αναμορφώνονται τα ΠΣΕΚ (Περιφερειακά Συμβούλια Έρευνας και Καινοτομίας), ώστε να είναι λειτουργικά, πιο αντιπροσωπευτικά και να μην αφήνουν περιθώρια για την αναπαραγωγή πελατειακών σχέσεων.
Καταργούνται τα Επιστημονικά Συμβούλια των Ινστιτούτων και επαναφέρονται τα Επιστημονικά Γνωμοδοτικά Συμβούλια, τα οποία είχαν ισχυρότερη δημοκρατική νομιμοποίηση.
Απλοποιείται η διαδικασία συγκρότησης των Διοικητικών Συμβουλίων των ερευνητικών φορέων .
Πέραν της μέριμνας για την εργασιακή ασφάλεια του ανθρώπινου δυναμικού στα ερευνητικά κέντρα, λαμβάνεται πρόνοια για την ενίσχυση των μεταδιδακτορικών ερευνητών.
Επίθεση στην κυβέρνηση για τις μεταρρυθμίσεις που εξήγγειλε η κυβέρνηση για τον χώρο της παιδείας εξαπέλυσε ο Αντώνης Σαμαράς κατηγορώντας την ότι «την επιστρέφει στο βάλτο όπου βρισκόταν επί δεκαετίες».
Ο κ. Σαμαράς κατηγορεί την κυβέρνηση ότι στόχος με τις εξαγγελίες της είναι «να επαναφέρει το άσυλο της παρανομίας στα Πανεπιστήμια, να επιστρέψουν οι αιώνιοι φοιτητές, να καταργηθεί η αξιολόγηση και η αριστεία» αφού, όπως σημειώνει, πρώτα «ικανοποίησε τα αιτήματα των κουκουλοφόρων, των αντιεξουσιαστών και των τρομοκρατών στο χώρο της Δικαιοσύνης και της Ασφάλειας, κι αφού γέμισε τις πόλεις με λαθρομετανάστες».
«Που υπάρχει στον υπόλοιπο κόσμο άσυλο παρανομίας στα Πανεπιστήμια;
Που θεωρείται κακό πράγμα η αξιολόγηση εκπαιδευτικών; Που θεωρείται αυτονόητο δικαίωμα των αναρχικών να καίνε τα Πανεπιστήμια και το κέντρο της πόλης κατά βούλησιν; Σε ποιόν λογοδοτούν όλοι αυτοί; Και ποιος πληρώνει τις ζημιές που κάνουν;» αναρωτιέται ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.
Η δήλωση του Αντώνη Σαμαρά έχει ως εξής:
Αφού η κυβέρνηση ικανοποίησε τα αιτήματα των κουκουλοφόρων, των αντιεξουσιαστών και των τρομοκρατών στο χώρο της Δικαιοσύνης και της Ασφάλειας, κι αφού γέμισε τις πόλεις με λαθρομετανάστες, τώρα εξήγγειλε νομοσχέδιο για την Παιδεία.
Με στόχο να επαναφέρει το άσυλο της παρανομίας στα Πανεπιστήμια, να επιστρέψουν οι αιώνιοι φοιτητές, να καταργηθεί η αξιολόγηση και η αριστεία.
Δηλαδή, να καταργηθούν όλες οι μεταρρυθμίσεις που είχαν περάσει τα τελευταία χρόνια με μέγιστη πολιτική συναίνεση.
Που υπάρχει στον υπόλοιπο κόσμο άσυλο παρανομίας στα Πανεπιστήμια; Που θεωρείται κακό πράγμα η αξιολόγηση εκπαιδευτικών; Που θεωρείται αυτονόητο δικαίωμα των αναρχικών να καίνε τα Πανεπιστήμια και το κέντρο της πόλης κατά βούλησιν; Σε ποιόν λογοδοτούν όλοι αυτοί; Και ποιος πληρώνει τις ζημιές που κάνουν;
Αυτά με αγώνα τα είχαμε απολύτως ελέγξει. Γιατί προσπαθήσαμε να πάμε τη χώρα εκεί που βρίσκονται όλες οι άλλες αναπτυγμένες χώρες στον κόσμο.
Και τώρα την επιστρέφουν στο βάλτο, όπου βρισκόταν επί δεκαετίες.